De förlorade barnen – ett arkiv
Valeria Luiselli
Övers: Niclas Nilsson
Rámus.
Valeria Luiselli är en av de klarast lysande stjärnorna på den
amerikanska litteraturhimlen under de senaste tio åren. Hennes två tidigare
böcker på svenska ”De tyngdlösa” och ”Historien om mina tänder” är båda flyhänt
skrivna, med ett underliggande allvar, men kändes ganska lättviktiga. Hennes
senaste roman ”De förlorade barnen” är däremot av en helt annan kaliber.
Romanens bärande tema är sveket mot barnen. Det byggs upp
längs med två parallella spår. Ett utspelar sig i nutiden, och skildrar
ensamkommande flyktingbarn. Ofta är de väg till sina föräldrar eller släktingar
som redan befinner sig i USA. Med hjälp av mer eller mindre hederliga – oftast
mindre – smugglare tar de sig på strapatsrika vägar illegalt in i landet, under
resans gång blir de bestulna, misshandlade, utnyttjade, många av dem överlever
inte utan blir kvar utan grav i öknen.
De som har turen att komma fram, blir ofta fängslade och deporterade
tillbaka till misären, ensamheten, och utsattheten i något av de
centralamerikanska länder som de kommer från.
Även om Luiselli skriver om USA kunde handlingen lika gärna utspela sig någonstans i Europa, också i Sverige.
Det andra spåret tar upp utrotningen av Amerikas
ursprungsbefolkning, som inte heller skonade barnen, och som lever kvar i
oklara berättelser, liksom i naturens kvardröjande ekon.
Det är en tragisk historia om det förflutna, men som Luiselli
skriver: ”/../ ju mer jag lyssnar till historierna han berättar om det här
landets förflutna, desto mer tycks det som om han pratar om nuet.”
Det kan man nog dessvärre säga om det här landet också.
Dessa två samhällsfenomen är tänkta att utgöra fonden till en
skildring av sveket mot barnen i den moderna västerländska familjen, med
splittring och skilsmässor, men just den delen är inte särskilt övertygande.
Det är berättelsen om flyktingbarnen som berör mest.
Huvudpersonerna föredrar att tala om ”förlorade barn” - därav romanens titel –
med betydelsen ”De är barn som förlorat rätten till en barndom.”
Och i vissa fall till och med rätten att leva, tvingas man att
tillägga.
Genom ett skickligt grepp låter Luiselli romanens vuxna
huvudpersoner att identifiera sig med de utsatta migranterna då deras egna barn
kommer på avvägar.
Och när de återförenas får bokens mörka stämning ändå en ljus
accent – vi hör alla samman, hela världen är vår gemensamma plats.
Språket är inte bara skimrande vackert och flyter fram som en
underjordisk källa, det är också kongenialt uppfordrande och obarmhärtigt
avslöjande.
En viktig och angelägen roman, skrämmande aktuell.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar