Tove Alsterdal får Svenska Deckarakademins pris för årets bästa deckare för "Rotvälta"
Spårhunden, priset för årets bästa barn- och ungdomsdeckare, går till Kalle Holmqvist för "Det går en mördare lös.
Eftersom jag har haft nöjet att recensera båda, kommer här en repris på recensionerna med ett stort GRATTIS till de båda prisvinnarna.
Rotvälta
Tove Alsterdal
Lind & Co
I snart 20 år har författaren Tove Alsterdal haft ett
fritidshus i Kungsgården utanför Kramfors. Länge har hon haft en ”längtan att skriva det här
landskapet, i dess ljus och vemod”. Nu har denna längtan förverkligats i
romanen ”Rotvälta”.
Det är en deckare som har den moderna spänningsromanens
klassiska ingredienser: en hemvändande kvinnlig polis, ytterst kompetent men
med lite trassligt privatliv, mörka hemligheter i det förflutna, heta polisspår
som snabbt kallnar, en högst oväntad upplösning.
För mången läsare kan miljön te sig tämligen exotisk, för
Ådalsborna är däremot igenkänningsfaktorn extremt hög. Tove Alsterdal lyckas
skriva in vartenda hörn av Kramfors kommun utan att det känns långsökt eller
malplacerat. Dessutom får man en hel del bakgrundshistoria med på köpet.
Sågverksepoken, Ådalen 31, Sandöbroraset, allt finns med,
också nutid, Huvudpersonen är döpt efter Eira Söderberg, en serietecknare dyker
upp på Sandslån, Tingshuset i Nyland, vars stillastående klockor i alla
väderstreck visar rätt tid i alla fall fyra gånger om dagen, saknas inte
heller.
Det enda som fattas är en kompositör från skånska Svedala.
Tove Alsterdal är en en mycket skicklig berättare, spänningen
hålls hela tiden vid liv, romanen är en riktig bladvändare, man undrar hela
tiden ”vad händer sedan”, och vill fortsätta läsa.
Språket är myllrande rikt och välavvägt spänstigt, med humor
och känsliga personporträtt.
Naturskildringarna är fantastiska, och författarens kärleksfulla
blick på landskapet kan säkert få fler än en naturaliserad ångermanlänning som
undertecknad alldeles lycksaliga.
Det är ett ”industriland” som fortfarande lider av
”fantomsmärtor”, ”nästan allt i den miljön kunde beskrivas som gammalt och före
detta”. Det råder mycket förfall, med det spritter också av liv. Lantisarna är
varken enfaldiga eller inskränkta, snarare frustrerade, Stockholm ligger om
inte på en annan planet så i varje fall mycket långt borta, och det är
Sundsvall som representerar den urbana normens fördomsfulla arrogans.
Det är Jante, motstridiga lojaliteter, komplicerade
relationer, svikna vänskap och olyckliga kärlekar, det är ett samhälle som
skildras i all dess levande komplexitet bortom klichéartade stereotyper.
Det är samtidigt en lyhörd och nyanserad bild av människans
ofta så motsägelsefulla karaktär, med svårbegripliga bevekelsegrunder,
missriktad trofasthet, irrationell osäkerhet och rädsla, avskyvärd själviskhet,
överraskande uppoffringsförmåga, ädelmod och skröplighet i en och samma person,
när vi är som bäst och som sämst, och allt däremellan.
Det går en mördare lös
Kalle Holmqvist
Liber
Året är 1721. I mer än 20 år har det stora nordiska kriget
rasat, och tömt landet på manskap och resurser. Det svenska stormaktsväldet
står inför sitt sammanbrott, och medan förhandlingarna strandar väntar man med
skräck i oskyddade städer längs med Norrlandskusten att ryska flottan ska dyka
upp. Oron blir inte mindre av att de två 13-åriga Härnösandspojkarna Mickel och
Petter hittar en död man vid brunnen, uppenbarligen mördad.
Som värdiga föregångare till mästerdetektiven Blomkvist ger
sig pojkarna ut på jakt efter mördaren.
Fynden blir allt besynnerligare, och gåtan tätnar.
Samtidigt sprider sig skräcken för ryssen i staden.
”Finfolket”, överklassen, samlar sina dyrbarheter och förbereder sig för flykt,
några börjar rent av lära sig ryska. Staden ligger helt oskyddad, hela
försvaret är koncentrerat till södra Sverige, det finns knappt några vuxna
karlar kvar i Härnösand, de är ute i kriget sedan många år, är bara några få kommer
att återvända.
Och kyrkan agerar maktens röst och uppmanar menigheten att
förlita sig på Guds beskydd, något som prästerna själva inte tycks göra när de
också tar till sjappen.
Härnösand är vid den tiden en riktig storstad med sina 400(!)
invånare, en praktfull kyrka som dominerar stadsbilden, och inte minst ett
gymnasium – Norrlands Aten! Sälsten och Gånsvik ligger i ”obygden”, och det
hålls djur inne i staden.
Bebyggelsen är också strikt hierarkisk, och de olika
samhällsklasserna bor och lever åtskilda, kontakterna är få och inte sällan
direkt fientlig. Det är framför allt gymnasisterna, överklassönerna, som
utmärker sig som tämligen brutala mobbare.
Därmed är linjerna uppdragna och klara: en strävsam och
hederlig arbetarbefolkning på en sida, på den motsatta finns en girig och
svekfull överklass, mot en bakgrund av krigets vanvett och kaos.
Tack vare en levande person- och miljöskildring blir det
aldrig överpedagogiskt, språket tycks välanpassat till en ungdomspublik,
innehållet lika spännande som kunskapsrikt, och mordgåtan klurig med en ganska
oväntad upplösning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar