Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 21 januari 2020

Romantiskt och lekfullt i domkyrkan – vårpremiär för musiksällskapet och Nordiska Kammarorkestern





Härnösands musiksällskaps vårprogram inleddes med en konsert med Nordiska kammarorkestern i Domkyrkan på lördag kväll. De bjöd på Samuel Barbers violinkonsert, Marianna von Martinez Ouvertyr i C och Schuberts Symfoni nr 6.
Konserten började med Ouvertyr i C av Marianna von Martinez, en av dessa orättvist bortglömda kvinnliga kompositörer, men som på sin tid umgicks med storheter som Mozart och Haydn. Ouvertyren är ett piggt stycke med glada toner, men som i andra satsens andante visar också upp imponerande lyriska kvaliteter.
Von Martinez verk är skrivet 1770, och ett halvt sekel senare framförs Schuberts Symfoni nr 6. Den börjar romantiskt stämningsfullt, med starka känslor, som det anstod en sorglös ung man som räknade Goethe, Heine och Schiller bland sina vänner. Det är mycket lekfull glädje, som fortsätter in i andra satsen, den som har odödliggjorts i Sverige av Hasseåtage och Monica Zetterlund i revyn ”Spader Madame” med sången ”Donna Juanita, syster till Don Juan”.
I tredje satsens scherzo blir det symfoniskt högstämt, ganska taktfast, med Schuberts vanliga, men enligt min mening, inte helt lyckade förkärlek för marschmusik. Det blir fullt ös mot finalen i sista satsens allegro moderato, som är inte särskilt moderat alls.
Programmets huvudpunkt var emellertid Samuel Barbers violinkonsert. Med den tog konserten ett språng in i 1900-talet, närmare bestämt 1939 – och utbrottet av andra världskriget. Det är ett kontrastrikt verk, som pendlar mellan smäktande toner och en sublim oboe å ena sidan och oväntade intervaller och skorrande rytmiska krockar å den andra.

Läs hela texten i Allehanda.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar