Idag är det Cesar Manriques födelsedag. Han är starkast förknippad med Lanzarote, ön där han var född, där han verkade större delen av sitt liv, och där han gjorde en avgörande insats för att bevara och utveckla ön unika karaktär.
Här en krönika om Lanzarote:
Jag har
ingenting emot vintern, men på våra breddgrader, och i synnerhet här uppe i
Norrland, kan den vara i längsta laget. Då är det skönt att någon gång i början
på året, om ekonomi så tillåter, kunna sticka iväg till varmare trakter för en
vecka eller två, och förkorta den kalla och mörka årstiden.
En
favoritdestination är den kanariska ön Lanzarote. Postvulkanisk, inramad med
storslagna vyer av vulkantoppar insvepta i dis, med en färgsättning av
landskapet med grus och aska som går i rostrött och grafitsvart. Det är
originellt och vackert.
Lanzarote är
förvisso lika exploaterat och turistiskt som de andra Kanarieöarna, eller andra
liknande turistorter, men ändå inte. Det första man slås av när man kommer
till Lanzarote är arkitekturen. Här finns inga massiva hotellkomplex på höjden,
inte heller den spretiga och anarkistiska smaklöshet som utmärker bebyggelsen på
så många andra turistställen.
Inga vulgära
reklamskyltar i bländande neon förpestar synfältet.
Denna
estetiska befrielse, så ovanlig på turisterorter, och egentligen överallt runt
om i världen, har vi att tacka Lanzarotes store son, konstnären och arkitekten
Cesar Manrique, för. Det var han som lyckades genomföra ett förbud mot
”moderna” mastodontbyggen. Manrique ville så långt det var möjligt bevara
Lanzarotes natur och kultur, och han såg också till att husen på ön byggs i
traditionell stil, med låga vitkalkade hus, med detaljer i brunt eller grönt.
Även om det
finns undantag, är det mest byggt stilenligt, och det ser faktiskt riktigt äkta ut.
För de som
inte är så bevandrade i konsthistorien kan påpekas att Cesar Manrique ingalunda
är bara någon lokal kuf. Han räknas som en av 1900-talets största spanska
konstnärer, och är också internationellt erkänd.
Hans hem,
beläget ungefär mitt på ön, har efter Manriques död i en bilolycka 1992,
förvandlats till ett konstmuseum, Fundacion Cesar Manrique. Här finns
representerat hela det breda registret av Manriques egen konst, men också verk
av Picasso och Miró, och en rad andra kända spanska konstnärer.
Men jag
tycker att det trots allt är själva huset som är den stora begivenheten.
Huset är
byggt på en plats där en lavaström efter ett vulkanutbrott (det var på
1800-talet tror jag) gick fram. I strömmen bildades lavabubblor, som stelnade
sedan, och blev till en form av grottor. Kring dessa bubblor är husets rum
uppbyggda. Natur och kultur har växt ihop, människans boning öppnar sig och
sträcker ut i ett samspel med det omgivande landskapet.
Det är
mäktigt i sin symbolik, utan att vara överväldigande eller monumentalt.
Dimensionerna är också mänskligt hanterliga. De känslor som jag upplever när
jag söker mig genom rummens labyrint i flera nivåer är ”mysigt” och ”trivsamt”.
Eller kanske rent av just ”mänskligt” – ett människovärdigt boende.
Inte ens
vetskapen om att Cesar Manrique slogs som frivillig i spanska inbördeskriget på
Francos sida kan riktigt minska min beundran för honom.
Åker man en
bit längre norrut från museet kommer man plötsligt till… Nasaret. Namnet är
förmodligen inte ett utslag av biblisk vurm, utan snarare en fantasifull
geografisk förvirring – inte långt från Nasaret ligger nämligen Florida!
Väljer man
att åka åt andra hållet kommer man snart till Monumento de Campesino –
lantarbetarmonumentet – som är Cesar Manriques hyllning till Lanzarotes
lantarbetare som sedan århundraden har slitit i La Geriadalens vinodlingar.
Det mesta av
marken på Lanzarote är visserligen obrukbar, men just i La Geria har man kommit
på ett klurigt sätt att odla vin på vulkansluttningarna. Man gräver en
trattformig grop, som man sedan täcker med jord och vulkangrus, picón, som bevarar fuktigheten mycket
väl. Man planterar en vinstock per grop, och bygger stenmurar som vindskydd.
Utifrån ser
det ut som en gigantisk labyrint som sträcker sig upp mot molnen, udda och
spännande.
I området
finns det flera bodegor som erbjuder vinprovning och gårdsförsäljning. Där
finns också ett vinmuseum.
Inte långt
från kustens turistanläggningar, några kilometer inåt land, ligger samhället
Tias, som med sina 11 000 invånare är Lanzarotes näst största stad. Här
bodde den portugisiske Nobelpristagaren i litteratur José Saramago de sista 18
åren av sitt liv, fram till sin död 2010.
Författarens
hus är numera öppet för allmänheten, och vandringen i de många rummen är som
resa genom ett liv i spänningsfältet mellan konst och litteratur, mellan
vänskap och enskildhet. Många stora namn från den litterära Parnassen, liksom
från konstens värld, har varit på besök här, vilket har lämnat tydliga spår,
inte minst i form av konst och utsökt hantverk.
Samlingarna
är mycket sparsmakade, deras tydliga budskap är kvalitet och personlighet.
Biblioteket
i huset bredvid tar andan ur besökaren. Högt i tak, med hyllor som aldrig tycks
ta slut, och man får nästan ett intryck av att all världens litteratur finns
samlad här. En storslagen hyllning till det skrivna ordet.
Märkligt nog
träffades aldrig Saramago och Manrique. Det påstås att de hade ett möte inbokat
samma dag som Manrique omkom så tragiskt i en bilolycka. Jag vet inte om det är
sant, men även om det är en skröna, har den onekligen en dramatisk touch värdig
två stora konstnärer.
Natur och
kultur, sol och bad och spännande utflyktsmål, avkoppling och intressanta
sevärdheter.
Lanzarote är på många sätt den perfekta semesterplatsen. Men vart
har alla kanariefåglar tagit vägen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar