Efter närmare två veckor av offentliga konserter, men också
intensiv undervisning, är Operafestivalen i Härnösand till ända. Ambitionen i
år var en festival som inte var större med bättre, och det är ingen tvekan att
man har lyckats. Också publikt blev festivalen en stor framgång.
Festivalen bjöd på en välkomponerad blandning av barnopera,
lunchkonserter, barockmusik i spännande miljö, magiska toner i bergrummet vid
Höga kusten-bron, en kväll med stjärnveteranen George Shirley, med mera.
Festivalens konstnärlige ledare Jean-Roland LaFond är mer än
nöjd med årets upplaga, tycker den är bättre än någonsin, med ännu högre
kvalitet än tidigare, och rika möjligheter att arbeta mer på djupet.
Jean-Ronald är till en början obenägen att framhäva något
inslag under festivalen, men när jag pressar honom lite säger han:
-
Det som ändå sticker ut i år är vår
barockensemble med Emilie Renard, Sophie Junker och Zachary Wilder. Och så
förstås ackompanjatören Mutsumi Moteki. En unik ensemble på en otroligt hög
nivå. Roligt också att den kunde komplettera Massenet och den franska
romantiken.
Inför nästa år släpper man inte Jules Massenet helt, men
planerar Erich Wolfgang Korngold som huvudtema. Det är en kompositör som i
likhet med Massenet har en rik produktion både av operor och romanser, och är
enligt Jean-Ronald orättvist undanskuffad idag, ett öde han delvis delar med
sin franska kollega.
Festivalens ansikte utåt är de offentliga konserterna, men
en lika stor och viktig del är undervisningen.
I år samlade festivalens akademi 32 elever, de kommer från hela Sverige,
dessutom ett par stycken från USA och Ryssland. Eleverna kan indelas i olika
grupper: det är amatörer, Kapellsbergs egna studenter, och unga
operaproffs. För samtliga grupper gäller
samma målsättning – att komma vidare till nästa nivå i sin utveckling.
Akademins elever presenterade sig vid festivalens två
slutkonserter på fredag och lördag. Otroligt imponerande, inte minst Kapells
egna elever vars utveckling jag har kunnat följa till en del. Då bland annat
Tessan Lehmussaari, Anna Tselika, Fabian Düberg, Elsa Rosengren och Hans
Klareskog, med flera.
Störst intryck gjorde emellertid de två amatörerna med
fantastiska röster, Edit Zimmerman, blott 17 år gammal, och med framtiden för
sig, och Tobias Fjälling från Göteborg, i det civila webbdesigner, han bör
snarast byta jobb och satsa på en operakarriär!
Akademins undervisning är dessutom kopplad till en
vidareutbildning av operapedagoger och regissörer.
Tack för i år, jag ser redan nu fram emot nästa års
festival.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar