Teaterspegeln i Örnsköldsvik har på senare år nischat sig
med att spela fars. Det är en lättsam form av scenkonst, men därmed inte sagt
att den skulle vara lätt att spela. Tvärtom, den kräver mycket, inte minst högt
tempo och precision i uttrycket för att inte förvandlas till plump buskis, och
kan vara en svår utmaning för icke-professionella skådespelare.
Teaterspegeln senaste uppsättning, ”Det stannar i familjen”,
som hade premiär i lördags inför fullsatt salong på Gnistan i Gullänget, visar
en häpnadsväckande professionalitet, och jag tvekar inte att utnämna dem till
Ångermanlands bästa amatörteatergrupp.
Valet av pjäs är en fullträff. Ray Cooney är en klassiker
inom genren, och eftersom Det stannar i familjen – ibland också spelad under
titeln Paniken på kliniken – utspelas i sjukhusmiljö, landar den mitt i
debatten kring landstinget och sjukhusfrågan.
Handlingen är varsamt flyttad till Örnsköldsviks sjukhus,
och jag tycker nog att man hade kunnat göra mer av den lokala anknytningen och
den aktuella sjukhusdebatten. Nu är det mest sjukhusdirektören Drake (med
svenskt uttal!), skickligt spelad stelt auktoritärt av Peter Olsson, som med
sin makalösa uppvisning av inkompetens, korruption och enfald, framkallar en
viss igenkänning.
Men Teaterspegeln har
inte ambitionen att bidra till någon debatt eller förmedla ett budskap, de vill
roa – Ett gott skratt förlänger livet är deras enkla motto.
Det stannar i familjen är en klassisk fars där huvudpersonen
råkar i knipa och tvingas att ta till fler och fler lögner som sedan mynnar ut
i en lång rad förvecklingar och missförstånd. Utgångspunkten är som vanligt
utomäktenskapligt sex, och det finns fullt med dörrar där man kan springa in
och ut, i en för övrigt professionellt sober scenografi.
Pjäsens huvudperson Dr. Frisk är också i Sörens Backs
gestaltning föreställningens stora behållning. Sören Back agerar rakt genom
professionellt – det är mycket svårt att tro att han bara är
amatörskådespelare, han levererar repliker med absolut tajming och precision,
han rör sig med avvägd scenmognad, och hans uttryck är perfekt nyanserade.
Han sekunderas väl av Jörgen Ödlings Svejkaktige Dr.
Göransson, och hans högst beräknande tafatthet, Christer Wisten som Dr. Karlsson
har inte bara en fysisk likhet med Nils Poppe, utan påminner också en del om
hans stötiga agerande, och Erik Mårtensson är mycket trovärdig som trulig
tonårig riden av häftiga känslostormar. Mahlin Hörnlund växer in i rollen som
envist frågvis och hopplöst förvirrad poliskonstapel.
Alla gör fantastiskt bra ifrån sig.
Det är tolv skådespelare som medverkar i pjäsen, och även om
alla är inte på scen samtidigt, är det med tanke på scenens litenhet
synnerligen imponerande att det inte sker en olycka och någon hamnar utanför.
Tala om exakthet i agerandet!
Det är bäddat för skrattfest. Avslutningen är som sig bör
oväntad, Och eftersom jag ändå vill gärna ha ett budskap på teatern tolkar jag
pjäsens andemening som att sanningen kommer alltid fram till slut, och att den
som luras riskerar att själv bli lurad av dem hen tror sig lura.
Föreställningen spelas fredag, lördag och söndag fram till
den 20 februari, med dubbla föreställningar på lördagar.
Det stannar
i familjen
Gnistan,
Gullänget i Örnsköldsvik
Medverkande:
Sören Back, Jörgen Ödling, Christer Wisten, Svea Bylund, Peter Olsson, Gunilla
Asp Lengyel, Olga Back, Kajsa Lundin, Mathilda Hörnlund, Erik Mårtensson,
Carl-Axel Gimbergsson, Barbro Gimbergsson
Manus: Ray
Cooney
Översättning:
Sven Melander
Regi: Iso
Porovic
Regiassistent:
Marlene Ödling
Ljud och
ljus: Björn Carpelan
Sufflörer:
Rose-Mari Berglin och Lisa Johansson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar