Det begravda
berget
Ulf Eriksson
Bonniers
Samtiden är både någons förflutna och någon annans framtid.
Det märkliga fenomen som vi kallar tiden är ett flöde som länkar samman
samhällen och generationer. Varje given epok är tämligen hemmablind – eller
kanske tidsblind är ett bättre
uttryck – och ser sig som klart avgränsad gentemot både historien och
framtiden, med ett samhällsetos i sin egen rätt. Eftervärlden är inte alltid
lika generös och tenderar att nedvärdera hela tidsepoker till mellantider eller
övergångstider. Vad skulle medeltidens människor anse om att deras tid blev
utsedd till att vara något mitt emellan antiken och renässansen?
I romanen *Det begravda berget* tar Ulf Eriksson ett väldigt
grepp på vår samtid, och han gör det främst genom att låta tre generationer
skärskåda den utifrån sina egna tidsperspektiv. De tre personerna är födda
1924, 1958 respektive 1997. Det är framför allt den yngsta av dem,
Britta-Linnea, som 53 år gammal, och alltså år 2050, som får komma till tals.
Genom sina egna fragmentariska minnen och återfunna dokument blickar hon
tillbaka på sin far, som bär omisskännliga drag av författaren själv, och
dennes far, farfar Nisse.
Britta-Linnea utser åren mellan 2000 och 2015 till en
”övergångstid”, och genom miljöskildringen av hennes tid får läsaren ana vad som
gick snett under de 15 åren.
För snett gick det. Framtiden är dystopisk. Visserligen
tekniskt mycket avancerad, Ulf Eriksson roar sig med lite science
fiction-pastisch och hittar på några skojiga uppfinningar, men är befriande
återhållsam med framtidsteknologiskt bråte, som så ofta belamrar sf-genren.
Det är uppenbart att en miljökatastrof har inträffat,
allvarlig men inte helt förödande. Solen lyser mest med sin frånvaro,
oförklarlig massdöd drabbar djurvärlden, delar av landet är avstängda av oklara
skäl, stora områden i Stockholm är förfallna och igenväxta, och egentligen
förbjudna att vistas i, även om många tycks strunta i förbudet, utan att det
medför några konsekvenser av något slag.
Samhället är också starkt socialt skiktat, och vissa delar
av staden behärskas av kriminella gäng och det är direkt farligt att bege sig
dit.
Vilket är en aning märkligt, då samhället anno 2050 präglas
av total kontroll – inte helt klart om det är av myndigheter eller företag,
troligen en korporativistisk nivå som förenar de två. Allt och alla övervakas
kontinuerligt, alla hårddiskar skannas regelbundet (!), men i valfrihetens
förlovade land finns det givetvis en lösning också för dem som vill ha sin
integritet: ”Den som önskar en privatsfär måste betala för det”.
Och trivs man inte med livet som det är kan man alltid kliva
in i parallella verkligheter.
Den underliggande kritiken mot tekniken är tydlig.
Teknologins löfte infrias än en gång inte, den befriar inte, utan skapar
istället en njutningskultur i trivselkapitalistiska former, en ständig
förändring utan någon som helst utveckling, det leder bara till att det som
Eriksson kallar ”människointresset” försvinner och ersätts av ”ett
verkställande och en automatiserad administration av det mänskliga”.
När det kontrasteras mot farfar Nisses optimistiska
klassresa under 50-talets skördetid framstår humanismens kris – för att inte
säga kollaps – som det goda folkhemmets definitiva sammanbrott.
Och är man
riktigt pessimistiskt lagd kan man även skönja ett abrupt slut på den
kulturepok som inleddes med renässansen.
Erikssons språk har en närmast vulkanisk rikedom. Tyvärr
tenderar han ofta att vara alltför resonerande, och språket får lätt en
akademisk slagsida, vilket riskerar att fjärma läsaren. Inte minst dialogen
låter stundtals som ett P1-program. Och ibland kan det intellektuella slå över
i det dunkelt vaga som förväntas erbjuda metafysiska djupsinnigheter, men som
bara är ett stilistiskt knep att dölja tankens tomhet.
Men det är en stark och djärv samtidsroman som Ulf Eriksson
har skrivit. Kritiken är skoningslös men aldrig uppgiven. Samtiden är om inte
onödig så i varje fall inte nödvändig. Det finns en framtid och en annan värld
är möjlig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar