I kulturhistorien finns åtskilliga stora kvinnliga
konstnärer som det patriarkala minnet har förpassat till glömskan. En av dem är
1600-talets italienska sångerska och kompositör Antonia Bembo. Hon lämnade ett
misslyckat äktenskap i Venedig och for till Paris, där hon gjorde stor succé
vid Ludvig XIV:s hov. Men hon tvingades också överge sina barn, och våndan över
det beslutet lämnade henne ingen ro resten av livet.
Bembos fascinerande öde har inspirerat Operabyrån till en
operaföreställning med titeln Ingjutet i mitt hjärta. Det är en drömd fantasi
över Antonia Bembos liv, som ställer tidlösa frågor om vad betyder mest i en människas
liv och hur mycket är man beredd att offra för att förverkliga sina drömmar.
Ett feministiskt perspektiv genomsyrar hela föreställningen.
Musiken är skriven av Antonio Bembo och hennes samtida
Elisabeth Jacquet de La Guerre, och dessutom nyskriven elektronisk musik av
Mattias Petersson. Kombinationen knyter ihop på ett spännande sätt det
förflutna med nuet.
Till det bidrar ytterligare skickliga musiker: Catalina
Langborn på barockviolin, Kate Hearne på barockcello och Jonas Nordberg som
hanterar både ärkeluta och barockgitarr, det största och det minsta
instrumentet – tala om spännvidd!
Föreställningen är också mycket visuell. Samtliga på scen är
till en början klädda i någon sorts svarta särkar, det är sorgligt och dystert,
ett liv som ständigt tangerar dödens mentala närvaro. Så småningom åker den
klädseln av, som en markering av en ny – och ljusare - början.
Sångarna agerar med små medel, man vänder sig bort från publiken
för att visa sin stora skam, de går förbi varandra, de söker efter något –
kärlek?
Sångpartierna är mycket krävande. Det visserligen en
enaktare på cirka en timme, men sångarna är närvarande på scen genom så gott
som hela föreställningen, och den berättas genom sången.
De två klarar det med glans, och de kompletterar varandra på
ett nästan fulländat sätt. Martin Vanbergs varma tenor trivs bäst i de låga
tonerna, till skillnad från Christina Larsson Malmbergs klangfulla sopran som
gärna ligger högt.
En annorlunda och angelägen operaföreställning som vågar
vara aktuell och ställa de stora frågorna.
Föreställningen spelades på Babelsberg på tisdag kväll, och
fortsätter på torsdag på Röjåssalen på Härnösand folkhögskola, innan man beger
sig söderut.
För Kramforspubliken var det en extra bonus att sopranen
Christina Larsson Malmberg har tillbringat många av sin barndoms somrar och
helger hos mormor i Kungsgården utanför Nyland, där hennes mamma numera bor.
Hon har också vistats en del hos pappa i Sollefteå, och familjens fritidshus i
Ullånger – en plats hon kallar för ett litet paradis.
-
Ångermanland, det är hemma för mig, säger
Christina.
Ingjutet i mitt hjärta
Medverkande: Christina Larsson
Malmberg, Martin Vanberg, Catalina Langborn, Kate Hearne och Jonas Nordberg
Barockmusik: Antonia Bembo och Elisabeth
Jacquet de La Guerre
Nyskriven musik: Mattias Petersson
Libretto: Emma Broström
Textbearbetning och prolog: Helena
Röhr
Regi: Helena Röhr
Kostymdesign: Bente Rolandsdotter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar