Jag förkortar gärna den norrländska vintern med en
solsemester, och då är Lanzarote ett favoritställe, och väl där missar jag
aldrig ett tillfälle att besöka José Saramagos hus i Tias, som inte ligger
långt från kustens turistanläggningar, några kilometer inåt land.
Här bodde Saramago de sista 18 åren av sitt liv, och
anledningen till att han lämnade sitt hemland Portugal för Kanarieörana var en
protest mot att landets regering hindrade romanen *Evangeliet enligt Jesus Kristus*, där Jesus framställs som en
vanlig dödlig från att vara med i European Literary Prize 1991, med
motiveringen att den kränkte landets katoliker.
Det var inte första gången som Saramago hamnade i konflikt
med Portugals katolska kyrkohierarki och högerklerikala maktelit. Han var sonen
till fattiga lantarbetare från Azinhaga i Ribatejoprovinsen som blev Portugals
förste, och hittills ende, Nobelpristagare i litteratur.
Saramago blev tidigt politiskt aktiv på vänsterkanten, och
1969 gick han med i kommunistpartiet, som var i centrum för motståndet mot
Salazars fascistiska diktatur. I en intervju har Saramago beskrivit sig själv
som ”hormonell kommunist”: ”på samma sätt som det finns en hormon som får mitt
skägg att växa varje dag”. Saramago representerade kommunistpartiet i flera
val, och han förblev partiet trogen hela sitt liv.
I sin postumt utgivna självbiografi *Små minnen* berättar Saramago genom en väv av små anekdoter och
historier från sin barndom och ungdom om hur han blev den person han var. Han
urskiljer också ett flertal teman och ämnen för de romaner han kom att skriva
så småningom.
I bakgrunden finns ett fattig-Portugal med oöverstigliga
klassklyftor. Saramagos mor- och farföräldrar är analfabeter, så också hans
mor. Familjen tillhör inte de allra fattigaste, men måste ändå varje vår
pantsätta sina täcken, för att lösa ut dem på senhösten, innan vintern kommer.
Saramagos storebror dog i lunginflammation fyra år gammal.
Saramagos biografi gör verkligen skäl för titeln, boken är
på bara 140 sidor, och det finns något djupt tilltalande i hans anspråkslöshet.
Samtidigt är varje sida betydelsemättad, uttrycksfull och rik på innehåll.
Redan 1947 publicerade Saramago sin första
skönlitterära bok,*Terra do Pecado* (ung.
Syndens land), men den passerade tämligen obemärkt. Oftast anser man att hans
riktiga debut sker först i 50-årsåldern, och han får sitt litterära genombrott
med romanen *Baltasar och Blimunda* 1982.
Det är en delvis surrealistisk fantasiskröna om en man som
kunde flyga, och med sig på flygturen har han det udda kärleksparet, den
enarmade Baltasar och den sköna, klärvoajanta Blimunda. Resan går över ett
klosterbygge där tusentals tvångsutskrivna arbetare sliter ont. Romanen är en skarp
kritik av politisk absolutism och religiös fanatism, samtidigt som den hyllar
den fria människans obegränsade potential.
Nästa framgång rönte Saramago med *Historien om Lissabons belägring*, en roman om en korrekturläsare
som lägger till ett ”inte” i ett historiskt verk, alltså att korsriddarna kom inte för att hjälpa Portugals kung vid
Lissabons erövring från morerna 1147. Det skapar kaotisk oreda i den
portugisiska historieskrivningen, och är Saramagos sätt att uttrycka sin
ambivalens inför reconquistan,
återerövringen av den iberiska halvön från araberna, en central händelse i
Portugals (och Spaniens) historiska förståelse.
Här använder sig Saramago av ett för honom typiskt litterärt
grepp – vad skulle hända om, som sedan dras till sin spets. Saramago är den
metaforiska fantasins store mästare, han renodlar en tänkt situation och
utvecklar den till dess yttersta konsekvenser. Trots att scenarierna ofta är
tämligen overkliga och inte särskilt sannolika förmår Saramago att skildra dem
med stor trovärdighet. Bra exempel på det är *A Jangada de Pedra* (Stenflotten) från 1986, där den iberiska
halvön slits loss från resten av Europa och driver omkring i Atlanten.
I *Blindheten*,
hans kanske mest kända roman, drabbas plötsligt alla av blindhet, med traumatiska
konsekvenser för samhället. Det är en skoningslös kultur- och
civilisationskritik.
I *Klarsyn* inträffar
det märkliga att i ett val röstar de flesta blankt, vilket givetvis
ifrågasätter hela den politiska processens legitimitet. Vad väljarna har gjort
är att helt lagligt och på demokratisk väg har ifrågasatt legitimiteten hos det
politiska systemet. Makten slår tillbaka med full kraft och skyr verkligen inga
medel. Saramago vill avslöja lögnen i det offentliga livet, kopplingen mellan
makten och medierna, korruptionen, men kanske framför allt hur lätt demokratin
urholkas när makteliten ser sina privilegier hotade. En stark kontrast utgörs
av det civila samhället som förmår att fungera spontant när det lämnas åt sitt
öde.
Saramagos språk är latinskt överdådigt med långa
vindlande meningar. Han är inte särskilt noga med interpunktionen, och har föga
respekt för grammatikens reglemente.
*Kain*
publicerades 2009, och var José Saramagos sista roman. Brodermördaren är rejält
förbannad på gud, för alla hans klantiga misstag i skapelsen, för hans
godtyckliga hämndlystnad och ohämmade grymhet. Kain skäller ut gud efter noter,
och det blir några riktigt praktfulla gräl. Finalen med syndafloden avfärdar
inte bara gud som en överflödig hypotes, utan är lika mycket en hyllning till
människans ofullkomlighet.
Inte illa av den gamle kommunisten Saramago.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar