Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 27 september 2021

Örjan Torell in memoriam





Har nåtts av nyheten att den fine litteraturvetaren Örjan Torell har gått bort. Han var också en icke oäven författare, och som en hyllning till hans minne kommer här recensionerna av de två skönlitterära böcker som han publicerade under pseudonymen Chagall Eriksson.. Vila i frid!




Mänsk-lig-he-tens he-la världs-hi-stor-ja
Chagall Eriksson (pseudonym)
Alyasiri Bokförlag

Varje plats är unik, men också en del av universum. Och hur mycket unik den än är, påminner den inte desto mindre, och har stora likheter med en mängd andra platser i världen. Det gäller i allra högsta grad det Sollefteå i början av 60-talet som skildras i Mänsk-lig-he-tens he-la världs-hi-stor-ja.

Nu är det inte ens Sollefteå i hela sin totalitet, något sådant vore omöjligt, utan det handlar om staden sedd genom några pojkar, på väg att ta studentexamen, alltså 18-19 år gamla, och helklassiker, det vill säga elever som läser språklinje med både latin och grekiska. Finns det för resten en sådan linje fortfarande på gymnasiet?

De kan flera språk, citerar Vergilius på klingande latin, och fördjupar sig i filosofiska diskussioner kring karaktärerna i Dostojevskijs Bröderna Karamazov.

De är unga och vältaliga, självrättfärdiga och tvärsäkra på ungdomarnas vis, föraktar pengar och det materiella som bara den som har växt i välstånd har råd med, de förkastar konventionerna trots att de själva är djupt rotade i dem, de lider av Weltschmerz på det sätt som unga ofta gör innan de har hittat en riktning i livet.

Centrum i deras tillvaro är Berggrens konditori. Om lördagarna frekventerar de dansen på T3:s exercishus, visserligen har de aldrig någonsin haft roligt där, men det är stället där man kan träffa flickor, unga kvinnor, vilket bortom allt filosoferande är pojkarnas egentliga och starkaste intresse.

Författarnamnet Chagall Eriksson är förstås en pseudonym. Enligt uppgift ska man kunna räkna ut vem författaren är genom att läsa mellan raderna. För mig som är tämligen obekant med 60-talets Sollefteå är det inte lätt, så gott som omöjligt, även om jag har mina aningar. Men jag avstår från att spekulera, det är inte viktigt på något sätt att veta.

Det väsentliga är att boken är mycket välskriven, med en konsekvent torr akademisk humor kongenial med stilen. Oavsett vem författaren är har vi säkerligen att göra med en språkmänniska med äkta känsla för språkets skiftande innebörder och olika ljudvalörer.

Det är lite som Sollefteås svar på Mikael Niemis Populärmusik från Vittula, även om Mänsk-lig-he-tens he-la världs-hi-stor-ja stilistiskt är mer präglad av ett klassiskt bildningsarv, men i båda fallen är det en samling löst sammanhållna skrönor som genom dråpliga berättelser skildrar en tid och en plats, samtidigt som det uttrycker något universellt och allmänmänskligt.

Boken är rikt illustrerad. Bildernas eventuella släktskap med Marc Chagall känns dock tämligen avlägsen.



Palmströmarnas död
Chagall Eriksson
Alyasiri Bokförlag

Efter en gnistrande skildring av en uppväxt i 60-talets Sollefteå i skrönan ”Mänsk-lig-he-tens he-la världs-hi-stor-ja” återkommer Chagall Eriksson med en versberättelse (!) om kulturarv och bildning i sin nya bok ”Palmströmarnas död”.

De flesta har nog redan gissat sig till att Chagall Eriksson är en pseudonym, och det är knappast en hemlighet längre att bakom den återfinner vi litteraturvetaren Örjan Torell. Född och uppvuxen i Sollefteå, numera sedan länge bosatt i Sundsvall.

Och för dem som är roade av kulturens hänt-i-veckan kan också berättas att han är bror till Hervor Sjödin.

Allt med den här boken är klurigt och med fast förankring i en klassisk bildningstradition.

Bokens titel anspelar på ett verk av den tyske skalden Christian Morgenstern, mycket inflytelserik i sin samtid, numera tämligen bortglömd, något som jag misstänker är symboliskt i sig.

Bokens undertitel är ”En tragikomisk tvåtimmarsbagatell på vers med fem illustrationer och sju slutackord”.

Två timmar stämmer ganska bra, tragikomiskt är det utan tvekan, däremot är jag mer tveksam om det är bara en bagatell.

Bokens ambition är om jag har förstått det rätt dubbel. Dels vill Chagall/Örjan återupprätta dikt på vers, en högst hedervärd avsikt. Han utgår från sin (och min!) favoritpoet Gustaf Fröding och hans egenkonstruerade versmått i ”Ur Anabasis” (i ”Gitarr och harmonika”).

Konsekvensen är imponerande, och för det mesta sitter rimmen klockrent, inte minst när författaren i Morgensterns efterföljd blandar högt och lågt, finstämt och tarvligt, som när han rimmar på ”förstoppning” och ”förhoppning”. Eller ”dotterdotter” och ”klotter”, och ”tv-subkulturens bottenskreva” och ”överleva”.

Den andra ambitionen är att lyfta fram bildningens bestående värde, bortom nyttotänkande och ”tidens konjunkturer”, som det förnämsta uttrycket för människans andliga utveckling.

Det är lätt att instämma. Även om det bitvis blir lite väl gnälligt, på det där gammaldags hederliga sättet när man klagar på ”dagens ungdom”, populärkulturens fördummande förflackning och sedernas förfall.

Språket tenderar att bli därefter, en smula affekterat akademiskt, vad sägs om ”approchera” eller ”calmera sig”?

Men på det stora hela är det mycket lyckat, spänstigt skrivet, vittert, humoristiskt, med ett allvar i tilltalet.

”Med sånger ville Palmströms skruva sig

En aning högre uppåt mitt i vardagslivet.

En aning skulle allt förljuva sig.

Så var det tänkt, versifierat, skrivet.”

Med reservation att jag med min bristande bildning har missförstått allting från början till slut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar