Idag är det Arthur Koestlers födelsedag. Han har fortfarande en supporterskara, också i Sverige, och en av beundrarna har 2007 skrivit en bok om sin idol. Dagen till ära en repris av recensionen:
Den
lärda essän har fått lite av en renässans. Man skriver fritt och
kunnigt, gärna spirituellt, och undersöker, och utvecklar, ett
ämne, inte sällan kontroversiellt. I sina bästa stunder ett
intellektuellt äventyr som öppnar nya perspektiv och ger nya
infallsvinklar, som sämst ett snobbigt lärdomsposerande.
Problemet
med David Anderssons bok om Arthur Koestler, ”Timmarna vid
fönstret” (Atlantis), som han själv kallar för en essä, är att
han istället för att vara lärd essäist är en enkelspårig
propagandist.
Tillvägagångssättet är beprövat: en genomgång av
ett författarskap, eller ett historiskt fenomen tjänar som argument
i en aktuell politisk debatt. Anderssons huvudfiende är
utilitarismen, och inte minst Torbjörn Tännsjö, som demoniseras
och tillskrivs en milt uttryckt överdriven betydelse, när han
beskrivs som en av Sveriges mest kända filosofer och att hans idéer
har en stor genomslagskraft.
Runt hörnet hotar Gulag, och Andersson
skriver gillande hur det enligt Koestler var uppfattningen att
ändamålet helgar medlen som bar skulden till stalinismens terror.
Vilket är något förvånande med tanke på att Koestlers
författarskap anses fast rotad i den historiska verkligheten, och
att Anderssons hjälte gör sig skyldig till just den reduktionism
som är en annan av hans måltavlor.
Samtidigt som Andersson vill påvisa en kontinuitet i Koestlers livsverk utesluter han stora delar av det ur sitt resonemang. Kan det bero på att det är bisarra skrifter om parapsykologi, slumpens rötter eller Israels trettonde stam. Dessutom behandlas Koestlers sionistiska engagemang ytterst perifert eftersom det riskerar att rubba bilden av den självständige tänkaren höjd över alla grupplojaliteter.
Dessutom skjuter Andersson mygg med en haubits
när han drar ut i ett korståg mot behaviorism, determinism,
utvecklingsoptimism, klyftan mellan de två kulturerna, som alla är
ingredienser i den hotande totalitarismen. Den diskussionen förs
helt utan sammanhang och på en låg nivå.
En rabiat antikommunism
går igen genom hela boken. Inte oväntat bagatelliserar Andersson
Koestlers engagemang i den CIA-finansierade Kongressen för Kulturens
Frihet.
Arthur Koestlers stora betydelse låg i att han som
ingen annan förmådde visa de psykologiska mekanismerna bakom
Moskvaprocesserna absurda anklagelser och bekännelser. Där ligger
säkerligen en viktig nyckel till förståelsen av ett av 1900-talets
viktigaste fenomen.
Hans övriga författarskap är begravt i tystnad
och bör så förbli. Det är mossigt och överspelat, och fungerar
dåligt som krycka åt Anderssons konservativa haltande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar