De kom till skiljet i älven
Bo R Holmberg
Ord & visor förlag
Sandslån ligger naturskönt där Ångermanälven blir till en havsvik, mitt emot Nyland, en bit norr om Kramfors. Här är betagande vackert, stilla och smått idylliskt. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att föreställa sig att den här platsen sjöd en gång i tiden av liv, det såg ut som en väldig myrstack på vatten, ”Älven här var inte vatten,/den var timmer”. I Sandslån låg i drygt 100 år, mellan 1872 och 1982, världens största timmersortering.
Här byggdes Sveriges som industrination, och de som byggde var
många, tusentals människor, länge framför allt män har arbetat vid timmerskiljet,
som mest jobbade 700–800 arbetare här samtidigt. De kom från närområdet och
fjärran ifrån, och de var alla sorter.
Eller som Bo R Holmberg uttrycker det i sin bok: ”/../De kom
från byar/skogar och utmarker./ De kom från avlägsna/orter och tillhåll/från
utsatthet/och från skolbänk./I mer än hundra år kom de.”
Bo R är uppvuxen på Loön, inte långt ifrån Sandslån, och har
själv erfarenhet av arbetet vid skiljet, ett tema som ofta återkommer i hans
författarskap. I sin senaste bok ger hans röst åt några ur arbetarkollektivet
från timmersorteringen i Sandslån.
I korta dikter, enkla
till formen, kärva till innehållet, med humor, sympati och framföra allt
solidaritet, tecknas ett galleri av arbetarporträtt. I den anspråkslösa anda
som präglar Ådalens proletära samhällen vill inte Bo R Holmberg kalla sitt verk
för poesi, utan föredrar att i Nicke Sjödins efterföljd säga ”text med ojämn
högermarginal”.
Men nog är det poesi alltid, rytmen pendlar mellan slagkraftig
och finstämd, bildspråket är enkelt men suggestivt. I korta, summariska rader
skildras skiftande människoöden.
Här finns kämparna, de som slogs i Sandökravallerna 1907, gick
med i Hungermarschen i Nyland 1917, fanns i ledet i demonstrationståget mot
Lunde 1931, de som organiserade fackföreningar, som fick skrivet med stor stil
på arbetskortet: ”Röd som fan!”
Men även om andra, de arbetsvilliga, de fogliga, som berömdes
av cheferna med ”Prima bit. Religiös och socialistfri.”
Arbetsgemenskap skildras fint, liksom arbetets stolthet. Ett
helt mikrouniversum träder fram, med spirande ungdomskärlek, vardaglig lycka,
små och stora glädjeämnen. Allt är förstås inte frid och fröjd, inte minst
kvinnornas situation kan vara mycket utsatt, superiet är allmänt förekommande
och det gäller att lägga beslag på löningen snabbt innan den försvinner i
spritångorna på närmaste krog.
”/../och när han fick kuvertet/tog hon hand om det,/valde ut
några slantar åt honom,/resten tog hon./Det var därför man sa ragata./Men vad
skulle hon göra?”
Det vimlar av original, en spelhaj som kallades Greven och
blir lönnmördad, en arbetare ”/../som inte godtog/att kontrollanten/kom med
felsorterat./../” och går till angrepp mot basen med båtshaken, några som
skriver – poesi? - under rasterna, och under senare tid till och med ”/../En
ung sommarvikarie/antecknade/i telefon./../Håret var/draget tillbaka/i hästsvans./Han
var gitarrist/och tonsättare/och hade/fått en rad utmärkelser/under sitt
liv./../”
En del längtar bort, många flyttar också, sorteringen i
Sandslån läggas ner 1982, sågverk läggs ner, skogsbruket rationaliseras
kraftigt och hela skogsindustrin tappar i betydelse för samhällsekonomin.
Ådalen blir en avfolkningsbygd, och det industriella Sandslån förvandlas till
en idyllisk turistattraktion.
Kvar är bara det gamla kontrolltornet mitt i älven, ett
vakande öga över det förflutna, en påminnelse om allt det som har varit här en
gång. Och så förstås de som i likhet med Bo R Holmberg har valt att stanna när
flyttlassen rullade söderut.
”/../Å själv kan jag/int tänke mej/en vackrare plats å bo på.”
”De kom till skiljet i älven” är arbetarlitteratur när den är
som bäst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar