I november 1942 deporterades de första norska judarna till Auschwitz. För några år sedan kom en skakande bok om det norska medlöperiet i Förintelsen.
Det största
brottet. Offer och gärningsmän i den norska Förintelsen
Marte
Michelet
Övers: Jan
Stolpe
Bonniers
Den norska berättelsen om andra världskriget handlar om en
handfull förrädare och heroiska motståndsmän, som givetvis stöds av hela samhället.
Förintelsen? Det var tyskarna, och vi kunde ingenting göra.
Berättelsen är lögnaktig, åtminstone till en del, och i
rättvisans namn inte lögnaktigare än i något annat land. Den är definitivt
mindre lögnaktig är den monumentala lögn som det officiella Frankrike länge har
spridit, eller den bisarra lögnen och förnekelsen som fortfarande förlamar
Österrike.
Sanningen om de ockuperade folkens delaktighet i Förintelsen
har succesivt kommit fram i ljuset i allt fler väldokumenterade historiska
arbeten. Det har varit en smärtsam process, vilket visas inte minst i de
häftiga och infekterade diskussionerna som har rasat i Polen de senaste åren.
Även om den trista sanningen börjar så sakteliga sippra in i det allmänna
medvetandet, så har det politiska motståndet snarare hårdnat, och en luddig lag
som förbjuder påståenden om polackernas medhjälp och medverkan i Förintelsen
har införts.
I Norge har ämnet varit tabu ända fram till nu då Marte
Michelet gör en grundlig genomgång av den norska delaktigheten i Förintelsen på
Norges judar.
Problematiken i Norge har trots allt betydligt blygsammare
dimensioner än i till exempel Polen, och diskussionen har inte väckt lika
kontroversiella känslor där, men reaktionerna är inte desto mindre snarlika som
i Polen och på andra håll – indignerad förnekelse med understöd av akademisk
knappologi.
Desperat lyfter man fram alla de som hjälpte judar – ofta
med risk för eget liv – och stoppar helt cyniskt in dem i samma säck som
mördarna och angivarna, för att därmed utropa ett moraliskt oavgjort, som vore
det en tävling i gott uppförande.
Men fakta talar ett helt annat språk.
Marte Michelet tecknar en historisk bakgrund av antisemitism
och främlingsfientlighet, rasismen är ingenting nytt i vare sig Norge eller
något annat land. När den tyska invasionen av Norge kommer den 9 april 1940 har
den ett omfattande norskt stöd. Det är föga förvånande med tanke på att
Quislings National Samling har sitt starkaste stöd i officerskåren och i
näringslivet.
I Norge bodde vid den tiden omkring 2100 judar, och denna
lilla skara ignorerades till en början av tyskarna. Däremot ägnade sig de
norska myndigheterna åt diverse antisemitiska trakasserier.
Situationen förändrades drastiskt efter invasionen mot
Sovjet. Det började med en arresteringsvåg av ”ryssjudar”, det vill säga
statslösa judar utan norskt medborgarskap. Tyskarna antijudiska aktioner
sekunderades av de norska nazisternas egna initiativ, som pogromen i Oslo i
juli 1941.
Den antijudiska situationen radikaliseras alltmer, och
kulminerar hösten 1942 med massarresteringar, som följdes av deportation till
Polen för vidarebefordran till förintelselägret Treblinka.
Tyskarna hyste en oviss oro för hur norrmännen skulle
reagera, men det visade sig totalt ogrundat. Deportationerna möttes av kompakt
tystnad från norska samhället, också från motståndsrörelsen. Inte heller den
norska exilregeringen vidtog några som helst åtgärder.
Dessutom fanns det belöningar att hämta. Företag, bostäder,
diverse tillgångar och även reda pengar som hade stulits från judarna delades
frikostigt ut. Förintelsen hade en materiell sida som tillät många, och inte
bara tyskar, att göra sig en rejäl hacka.
Runt 40 procent av de norska judarna blev offer för
Förintelsens utrotningsmaskineri. I internationell jämförelse kan siffran
tyckas relativt låg, i Polen låg den på 90 procent.
Skillnaden beror på två saker. Dels den tyska ockupationens
annorlunda karaktär, i Central- och Östeuropa var den osedvanligt skoningslös
och brutal, medan i Norge betraktade tyskarna norrmännen trots allt som
människor, ja rent av som arier, och ockupanternas framfart var betydligt
mildare.
Dels fanns det faktiskt någonstans att fly, gränsen mot
Sverige är lång och svårbevakad, den möjligheten fanns knappast någon
annanstans.
Låt gå att Sverige inte heller levde upp till krav som kan
ställas på en civiliserad nation, många kunde ändå ta sin tillflykt hit och
rädda livet.
Marte Michelet varvar skickligt historiska avsnitt med
skildringar av enskilda öden, vilket ger framställningen en bra balans av fakta
och mänsklig dimension.
Jag rekommenderar starkt att läsa Michelets bok parallellt
med Anna Bikonts mästerliga ”Vi från Jedwabne”.
Det är både kontroversiellt och smärtsamt att ifrågasätta en
nationell självbil. Det gäller att ha modet att konfrontera sin egen historia
och våga ompröva självbilden.
Den som inte lär av historien är dömd att upprepa den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar