Rättegången
från 1959 mot en nazist har mycket att lära oss om rättsprinciper, skuld och
ansvar
En bekant kulturredaktör, som numera är pensionerad, kom förbi med ett gammal nummer av Bonniers Litterära Magasin (BLM), salig i åminnelse, från 1959. Han hade hittat en artikel av Jörn Donner som han trodde kunde intressera mig. Vilket det mycket riktigt gjorde.
Ni som
händelsevis undrar vad pensionerade kulturredaktörer sysslar med under dagarna
har därmed fått frågan besvarad.
Donners
artikel i BLM, nr 5/1959,
maj-juni, handlar om rättegången mot Erich Koch, en högt uppsatt nazistisk
krigsförbrytare, Gauleiter för Ostpreussen och så kallad rikskommissarie för
det ockuperade Ukraina. Han kan ha varit ansvarig för så många som fyra
miljoner människors död.
Han greps
1950 av engelsmännen i Tyskland, och utlämnades till Polen, där han nio år
senare ställdes inför rätta för sina brott.
Den då unge
Jörn Donner bevittna delar av rättegången på plats i Warszawa. Hans reportage
är inte bara en skildring av rättegången, utan lika mycket en filosofisk
betraktelse kring frågor om skuld och ansvar, om ondskans karaktär, och hur den
bäst kan bekämpas och förebyggas.
Två frågor i
Donners text har en brännande aktualitet än idag.
Dels
konstaterar han att nazismens brott är ingenting typiskt för tyskar.
"Grymheten
och intoleransen kan ha sina nationella karakteristika, men erfarenheterna
borde lära oss att de flesta européer under vissa betingelser är kapabla till
samma våldsdåd som nazisterna utförde i Polen."
Alltså är
det självklart att motarbeta dessa "betingelser", och Donner
sammanfattar:
"Uppgiften
under dessa omständigheter blir inte bara att döma brottet och straffa dess
upphovsmän, utan i ännu högre grad att skapa sociala betingelser som hejdar
brottet innan det är gjort."
Läs hela texten i Allehanda.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar