Idag är det Bruno Schulz födelsedag.
Bruno Schulz föddes 1892 i Drohobycz, som då låg i
provinsen Galizien inom kejsardömet Österrike-Ungern, och efter 1918 kom att
tillhöra Polen (sedermera Sovjetunionen, sedermera Ukraina). Efter kortare
utflykter i Lwów och Wien för arkitektur- respektive konststudier, som han
aldrig avslutade, förblev han Drohobycz trogen fram till sin tragiska död. Här
försörjde han sig som teckningslärare vid en lokal gymnasieskola, ett arbete
som han vantrivdes monumentalt med.
Han lämnade sällan staden, men förde en omfattande
korrespondens med det litterära Polens ledande personligheter. Hans samling
berättelser ”Kanelbutikerna”slog ner som en bomb när de publicerades 1934. Även
om det fanns kritiker på högerkanten som var skeptiska – till stor del som
utslag av ren och skär antisemitism, med obligatoriskt inslag av rabiat
nationalism – blev Schulz över en natt geniförklarad.
Hans berättelser är som drömsekvenser med drömmens egen
logik. De omspänner drömmar, mardrömmar, fantasier och illusioner. För Schulz
är det overkliga endast sådant som människor inte kan dela med varandra.
Utgångspunkten är alltid hemmakvarteren, men med hela
världen ständigt inom räckhåll.
Språket är säreget poetiskt, rikt på mångtydiga metaforer.
Det är som om Schulz ville tränga fram till ordens egentliga men dolda
betydelse – i en tradition som ligger kabbalismen nära – och förstå Ursprunget,
för att kunna återskapa världens enhet.
En trösterik tanke, kanske helt nödvändig för en ångestriden
författare.
Schulz prosa har jämförts med Kafkas expressionism, andra
influenser som brukar nämnas är surrealism, kreationism och psykoanalys. Men
han är en särling, helt unik i sin egen rätt, och går egentligen inte att
inordna in i någon strikt tradition.
1941 efter Nazitysklands anfall mot Sovjet tvingades
Schulz att leva i Drohobyczs getto. Han hade ändå lite tur. Han hamnade under
beskydd av den lokale Gestapochefen Felix Landau, en konstintresserad
amatörmålare, som snabbt insåg att han i Schulz funnit en konstnärlig begåvning
utöver det vanliga. Bruno Schulz blev Landaus Schutzjude mot att han utförde
konstverk, målningar och teckningar, åt Gestapomannen.
Landau var mycket förtjust i practical jokes, och när han i
november 1942 ”på skoj” dödade den judiske tandläkaren Löw, som var en annan
Gestapomans skyddsling, betalade denne tillbaka med samma mynt. ”Om du dödar
min jude så dödar jag din.” Han sköt Schulz på öppen gata med två skott i
bakhuvudet.
Schulz blygsamma litterära kvarlåtenskap består av två
böcker: Kanelbutikerna och Sanatoriet Timglaset.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar