Idag är det Czeslaw Milosz födelsedag.
"Utan tvekan vill jag hävda att Czeslaw Milosz är en av
de största poeterna – kanske den störste – i vår tid."
Joseph Brodsky
Joseph Brodsky
Den 30 juni 1911 föddes den polske poeten och
Nobelpristagaren Czeslaw Milosz. Han kom till världen i Deteniai i Litauen, då
fortfarande en del av det tsarryska imperiet. Det var en plats som beboddes av
litauiska bönder och poloniserad lantadel, och som fortfarande präglades av det
mångnationella Polens toleranta anda.
Milosz tidigaste barndomsminne går tillbaka på första
världskrigets och oktoberrevolutionens kaotiska och grymma verklighet. Det
formar en kontrast i hans medvetande som kommer att gå igen i hela hans senare
liv, den mellan grymhet och förstörelse å ena sidan, och den lantliga idyllen å
den andra. Romanen Issadalen är delvis självbiografisk, och fångar in med stor
känslighet hans barndoms miljöer och tankevärld.
Redan under sin gymnasietid i Vilnius upplever Milosz starkt
en känsla av utanförskap, han ikläder sig rollen som outsider och rebell, något
som kommer att följa med honom under resten av hans liv.
Också i politiskt
avseende ställer han sig i opposition mot den tidens dominerande
högernationalism.
Efter studentexamen 1929 ger sig Milosz iväg på en resa västerut
till Paris, som han och ett par kamrater i ungdomligt övermod tänker nå
vattenvägen genom att paddla kajak. Kajakerna går till botten någonstans på
Rhen, men ungdomarna kommer ändå fram till Paris.
Här kommer Milosz i nära kontakt med västeuropeiska
kulturens bländande mångfald och rikedom, men blir också varse de första
hotfulla tecknen på begynnande nazism och fascism. Efter att 1934 ha avlagt
juridiskt examen, något som aldrig kommer till användning, hamnar han än en
gång tack vare ett stipendium i Paris.
Han har hunnit debutera 1931 med några dikter i en
tidskrift, och åren i Paris får en avgörande betydelse för hans utveckling som
poet. Han blir starkt påverkad av den franska symbolismen, och åren 1936-43
utmärks hans diktning av nästan transartad visionär kraft, full av bilder och
metaforer.
"Kärlek är sand som slukas av uttorkade läppar./Hat är en kruka
salt åt dem som törstar".
Med sig hem har han också en förstärkt bild av en kaotisk
värld som hotas av katastrof.
Trots att han politiskt vid den tiden intar en
vänsterståndpunkt, han får bland annat avsked från radion i Vilnius för påstådd
kryptokommunism, och flyttar till Warszawa, är han samtidigt i litterärt
avseende dubbelt kritisk mot dels den kommunistiska propagandalitteraturen,
dels lika mycket mot avantgardets esteticism och avskärmande från verkligheten.
Andra världskrigets utbrott 1939 driver Milosz på flykt, han
hamnar i Bukarest, kommer senare till Vilnius, där han skaffar ett litauiskt
pass, något som han senare kommer att bli kritiserad för, från både vänster och
höger, och återvänder så småningom till Warszawa. Här försörjer sig poeten
bland annat genom handel med cigaretter och guld, men ägnar sig också åt
underjordisk utgivning av litteratur, inte minst egna dikter under pseudonym,
och översätter T.S. Eliots "Det öde landet", Walt Whitman och andra
verk.
Litterärt genomgår Milosz en förvandling, han avlägsnar sig
alltmer från den franska poesins psykologiskt subjektiva, samtidigt som han i
anglosachsisk anda anammar inriktningen på kommunikation, den objektiva världen
och den milda ironin. Språket blir förenklat, den poetiska visionen
disciplinerad, och troheten till det konkreta central.
Milosz är skeptisk till den yngre generationens brinnande
patriotiska offervilja, och tematiskt undviker han kriget som ämne i sin poesi.
Undantaget utgörs av de berömda dikterna En stackars kristen ser på ghettot och
Campo di Fiori, skrivna under det oerhörda intryck som åsynen av Förintelsen
gjorde på poeten.
Efter krigsslutet går Milosz i den nya kommunistiska maktens
tjänst och blir diplomat, så småningom kulturattaché, i Washington. 1951
förflyttas han till Paris, kallas till Warszawa, och väl hemma nekas han utresa
igen. Han drar i alla trådar och utnyttjar sina många kontakter och lyckas till
slut lämna landet. Tillbaka i Paris begär han politisk asyl. Absurt nog vill
inte USA släppa in honom igen, trots att hans familj befinner sig där, eftersom
han anses vara en tidigare kommunist. Det dröjer flera år innan familjen kan
återförenas.
Han attackeras från både vänster, som avfälling och
förrädare, och höger, som kommunistisk medlöpare, en som till råga på allt
vägrar att förödmjuka sig och ta avstånd från sina tidigare villfarelser.
Han skriver Själar i fångenskap, en numera klassisk
essäsamling som söker förklara de intellektuellas fascination av kommunismen.
Det är inte skräck och opportunism, hävdar Milosz, utan det hegelska stinget,
en vilja och tro på att driva med historiens våg, att skapa en bättre värld,
med ökad andlighet – och författarna! – i högsätet.
Romanen Maktövertagandet tar upp liknande teman.
Perioden i Paris präglas av författarens brottning med det
politiska, och hans undersökning av poetens moraliska och intellektuella plikt.
Så här skriver han i Till en politiker:
"Vem är du männska – brottsling eller hjälte?/../Allt i
din hand, den mänskliga, alltför mänskliga/handen./../Härskare över det goda,
/Eller härskare över det onda".
1960 bjuds Milosz till universitet i Berkeley, vilket så
småningom resulterar i att han får en professur i slavistik där och bosätter
sig i USA. De närmaste två decennierna är en tid av stora framgångar med flera
prestigefyllda litterära priser och utmärkelser. Kulmen är naturligtvis
Nobelpriset 1980, "med kompromisslös klarsyn tolkat människans utsatthet i en
värld av starka konflikter".
Samtidigt plågas Milosz av exilens villkor och sin starka
känsla av ensamhet och främlingskap. Privat är det en synnerligen olycklig tid,
frun drabbas av cancer och blir helt förlamad, yngste sonen försjunker i en
svårartad depression.
Nobelpriset förändrade radikalt hans ställning i Polen, från
en icke-person förvandlas han nästan över en natt till en nationell symbol, en
roll som han inte var helt bekväm med. Resorna till Polen blir allt mer
frekventa, och 1993 flyttar han definitivt till Kraków.
Trots sin höga ålder är han fortfarande otroligt produktiv,
år 2000 publicerar han diktsamlingen "Det" som är en sammanfattning
av hela hans liv och gärning. Här finns så mycket av tvivlet, och framför allt
av den dynamiska spänningen som utmärker hans författarskap, mellan hopp och
förtvivlan, självgodhet och ödmjukhet, hjärta och hjärna, torr rationalism och
naiv förvåning.
Czeslaw Milosz dog 14 augusti 2004, 93 år gammal. In i döden
var hans person kontroversiell, högern protesterade mot att han skulle begravas
på de förtjäntas kyrkogård i Kraków.
"Kände i kroppen ingen smärta./När jag rätade på ryggen
såg jag blå hav och segel".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar