Den ryske
kompositören Igor Stravinskij hade redan gjort succé i Paris med ”Eldfågeln”
och ”Petrusjka” när han fick beställning på ett nytt balettverk. Ledaren för
Ballets Russes, den Ryska baletten, Sergei Diagilev formulerade tydligt sina önskemål
till Stravinskij: ”Överraska mig!”. Och nog blev han överraskad.
Stravinskij
skrev ett verk om naturens kraft, och han utgick från urgamla ryska (och
möjligen litauiska) myter och sagor. En ung flicka offras till naturen för att jorden ska få liv och värme.
Det är en hednisk värld, som är vild, grym och brutal. Det musikaliska
uttrycket skulle vara därefter, liksom koreografin och scenografin.
”Våroffer”
hade urpremiär på det nyinvigda Théâtre des
Champs-Élysées den 29 maj 1913.
Koreografin hade gjorts av Vatslav Nizjinski och
kostymerna var projekterade av den ryske konstnären Nicholas Roerich.
Ingen hade någonsin sett eller hört något liknande. En föreställning som
var otäckt suggestiv. Musiken brutal, kakofonisk och kaotisk, med en
självständig rytm som fick orkestern att låta som ett enda slaginstrument. Ett
myller av rytmer och dissonanser, och mot slutet byter musiken taktart inte
mindre än 150 gånger!
Koreografin uppfattades som grovhuggen. Dansarna skakade och darrade,
rörelserna var kantiga, fötterna vreds inåt, och händerna knöts samman.
Det här var långt ifrån balettens gracila elegans som publiken var van
vid.
Ganska snart börjar delar av publiken protestera högljutt. Man skriker,
visslar och buar. Saker kastas mot scenen. De skräckslagna dansarna fortsätter
emellertid föreställningen, men eftersom de inte kan höra musiken som
överröstas av publikens proteststorm, ställer sig Nizjinski på en
stol i kulisserna och räknar takten.
Men det finns
andra delar av publiken som uppskattar det nyskapande verket. De hamnar i
vildsinta diskussioner med de protesterande, och handgemäng uppstår. Polis
måste tillkallas.
Skandalen var
ett faktum. Och musiken skulle aldrig bli sig lik igen.
IGOR
STRAVINSKIJ (1882-1971), rysk tonsättare, pianist och dirigent. Han levde en stor del av sitt
yrkesverksamma liv i Frankrike och USA, och var av många ansedd som 1900-talets
mest betydelsefulla och inflytelserika tonsättare, med ett anseende som en
musikalisk revolutionär som flyttade fram komponerandets gränser.
FOTNOT I filmen
”Picassos äventyr” begår HasseåTage ett lustmord på Våroffer med en dråplig
parodi som slutar i katastrof efter att baletten har ätit för mycket blomkål
innan föreställningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar