Idag är det Jack Londons födelsedag.
Han är mest känd som författare av vildmarksromaner, Varghunden,
Skriet från vildmarken, och Varg-Larsen är klassiker lästa över hela världen,
och, åtminstone för bara någon generation sedan, var alla barn och ungdomar i
många länder bekanta med Jack London och hans berättelser från guldruschens
Klondyke. Men Jack London var lika mycket, om inte mer, en samhällskritisk
författare som skrev romaner och berättelser med en tydlig socialistisk
tendens. Dessutom skrev han sociala reportage och politiska pamfletter, och var
aktiv inom socialistiska partier i USA.
Denna sida av hans författarskap och verksamhet är ingen
hemlighet, men det är svårt att bli kvitt intrycket att den ganska medvetet
tonas ner, och att också utgivningen av hans böcker koncentreras till
vildmarksromanerna och berättelserna, medan den mer socialt inriktade
litteraturen behandlas mer styvmoderligt, eller inte alls. Man behöver inte
vara konspirationsteoretiker för att se kulturindustrins ideologiska slagsida.
Att sedan vänstern har frånhänt sig sina media och förlag gör inte saken
bättre.
1896 gick Jack London med i Socialist Labor Party. 1901
lämnade han partiet och anslöt sig istället till Socialist Party of America.
Han ställde två gånger upp som partiets kandidat i borgmästarvalet i Oakland,
men med klena resultat.
Han turnerade runt i USA med föreläsningar om socialismen och fackföreningsrörelsen. London var inte i första hand en teoretiker utan hans socialism grundade sig i första hand på hans egna erfarenheter och kontakter med arbetande människor. Han hade grävt guld i Klondyke, haft olika jobb, bland annat som sjöman, och hade under en längre tid varit på luffen i USA. 1894 avtjänade han faktiskt 30 dagar i fängelse för lösdriveri.
Från den tiden finns det en uppsjö av berättelser och noveller. London anses som den korta berättelsens okrönte kung, novellen som form passar hans otåliga och kvicktänkta temperament. Han har lämnat efter sig inte mindre än 19 originalnovellsamlingar.
De flesta handlar om livet som luffare, och är nog så
läsvärda, men det finns också en annan tematik. Dels finns de direkt politiska
berättelserna, som Mexikanen, om en ung man som ställer upp i en boxningsmatch
mot den rutinerade mästaren för att få ihop pengar till vapen till
revolutionen. Oddsen är hopplösa, dessutom misstänks han av sina kamrater för
att vara spion och provokatör. Han får kopiöst med stryk, och ni får själva
gissa hur det går.
Sedan finns berättelserna som handlar om strejker, fackföreningsorganisering och dylikt. Och de som tar upp klassproblematiken ur olika perspektiv. Den jag minns bäst handlar om en sociologiforskare som bedriver fältstudier bland arbetare ute på fabrikerna. Han byter identitet flera gånger, och London kontrasterar skickligt de två personligheterna. Akademikern med det välordnade borgerliga livet, en fästmö av ”god familj” – svalt behärskad och blond – å ena sidan, och å andra sidan den tuffe arbetaren, med en flickvän från enkla omständigheter – temperamentsfull och mörkhårig. Han återvänder slutligen till sitt borgerliga liv. Men av en slump blir han och fästmön vittnen till hur strejkande arbetare, bland dem den mörkhåriga skönheten, slåss med polisen som skyddar svartfötter. Åsynen av misshandeln får den korrekte professorn att ansluta sig till de kämpande arbetarna. Därefter försvinner han för alltid ut ur sin borgerliga tillvaro – i sällskap med den mörkhåriga.
Jack Londons mest uttalat socialistiska roman är Järnhälen.
Det är en dystopi, påstått publicerad flera sekel efter vår tid, med en ny
tideräkning som kallas för Mänsklighetens (socialistiska) Broderskap. Ett
manuskript har hittats, skrivet av hustrun till en arbetarledare. Det kan
nämnas att det vid denna tid fortfarande var ovanligt med en kvinnlig berättare
i en roman.
Handlingen utspelar sig under en tid, 1912-1932, och kallas för ”den irrationella och anarkistiska tiden”. Mannen heter Ernest Everhard, är en arbetarintellektuell av rang. Han räds inte debatten med sin tids intellektuella elit, och vinner naturligtvis med lätthet alla verbala sammandrabbningar. Han påvisar ”vetenskapligt” det rådande systemets dåraktighet och socialismens oundviklighet.
De flesta av hans borgerliga motståndare blir upprörda och slår bara ifrån sig. Men en liten hårdför kärna inser att Everhard har rätt, och skrider därför till handling för att rädda det kapitalistiska systemet. Det blir upphovet till oligarkins maktinnehav, ”Järnhälen”, som trampar ner på de arbetandes ansikten.
Århundraden av förtryck tar vid. Samhället organiseras på
ett sätt som påminner en del om Platons idealstat. Den styrande oligarkin
består av sju ”truster”, mycket i tradition med den amerikanska radikalismen.
De delar av arbetarklassen som är verksamma inom ekonomins viktigaste sektorer
mutas med förmåner och privilegier, och bildar en arbetararistokrati. Denna
fara uppehåller sig London länge och upprört vid.
Resten av den arbetande befolkningen utgör ”avgrundens folk”, och lever i en ofattbar misär, en tillvaro som knappt kan kallas mänsklig. Flera upprorsförsök slås blodigt ner, innan ”arbetets världsrevolution” efter 700 år, slutligen inträffar och Förnuftet segrar.
Det är en mycket mörk skildring, även om den delvis uppvägs av Londons förtröstan på arbetarklassen och dess framtida seger. Den anses ha influerat Orwells 1984 och Kurt Vonneguts Det mekaniska pianot.
Begreppet ”avgrundens folk” som förekommer flitigt i
Järnhälen återfinns i titeln på ett socialt reportage som London skrev efter
att bott i Londons East End, som den tidens Wallraff. Det är ett välskrivet
litterärt dokument som skoningslöst kritiserar ett ojämlikt samhälle präglat av
oöverstigliga klassklyftor, utsugning, förtryck och slöseri med mänskliga
resurser. Mycket träffande förutser han redan då det brittiska imperiets
förestående nedgång.
Romanen Martin Eden anses vara självbiografisk, även om det
finns klara skillnader mellan Jack London och bokens huvudperson. Det är
historien om en sjöman som strävar efter social och ekonomisk framgång för att
överbrygga klassklyftan till överklasskvinnan han är förälskad i. När han väl
lyckas har det uppnådda inget värde längre, och det slutar med att han tar
livet av sig.
Klassproblematiken är central, och klassresans ambivalens
mästerligt skildrad. I likhet med London är Martin Eden fascinerad av Herbert
Spencers filosofi, men olikt honom förkastar han socialismen. I ett brev till
en annan amerikansk socialistisk författare, Upton Sinclair, skriver London att
romanen var avsedd som ett angrepp på individualismen – den som lämnar sin
klass och klasskampen är dömd till undergång.
Jack London själv mötte sin undergång i alkoholism bara 40 år gammal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar