Idag är det 100 år sedan morden på Rosa Luxemburg och Karl Liebknecht.
Drömmen om
det röda
Nina Björk
W & W
Nina Björk har skrivit en bok om Rosa Luxemburg, den
socialistiska politikern, debattören och teoretikern som mördades brutalt 1919
av högerns frikårer. Boken har den poetiska titeln *Drömmen om det röda* och är
ett försök till dialog över tiden kring samhällskritik, politisk praktik och
ekonomisk verklighet.
– Jag vill ingjuta mod hos vänstern och samtidigt få
debatten på rätt köl igen, säger Nina Björk i en telefonintervju.
”Rätt köl” betyder att hitta
tillbaka till en systemkritik som analyserar drivkrafter för hur varor och
tjänster producerar i vårt samhälle och vi fördelar frukterna av det som har
tillverkats.
Det betyder också ett
avståndstagande från en kritik grundad i moralism. Kapitalister agerar inte som
de gör därför att de är elaka, de kan i själva verket vara hur snälla och
trevliga som helst, och det är totalt poänglöst att klaga på deras girighet,
att eftersträva mer vinst och högre profit är systemets grundbult.
Nina Björk inleder boken med att
beskriva och förklara marxismens elementa. Hon gör det på ett lättillgängligt
och pedagogiskt sätt utan att vara akademiskt och inomvetenskapligt nördig.
Enkelt uttryckt handlar det egentligen om en enda sak: det är arbete, och bara
arbete, som skapar vinst, och därmed får ekonomin att växa.
Rosa Luxemburgs största bidrag
till den marxistiska teorin är hennes beskrivning av hur kapitalet ständigt
söker nya marknader och nya områden att lägga under sin logik. Hon avsåg nog
närmast den imperialistiska expansionen i det geografiska rummet, men det går
alldeles utmärkt att tillämpa på det som har skett i Sverige med
privatiseringar inom välfärdssektorn.
Vård, skola, omsorg, vad blir
nästa område som kapitalismen lägger beslag på?
– Det finns ingen gräns för kapitalet, det kan bli vad som
helst, våra kroppar, hem, barn, säger Nina.
Det leder till ökade klyftor i samhället, och till att
verksamheter som skulle tillfredsställa mänskliga behov blir föremål för krassa
vinstmaximeringskalkyler.
Och det finns ytterligare ett stort problem. Under en
täckmantel av valfrihet undandras ännu fler områden från den demokratiska
sfären. Rosa Luxemburg såg inte kapitalismen, inte ens då allmän rösträtt
skulle vara genomförd, som en demokrati fullt ut, då ett stort och viktigt
område, nämligen ekonomin, inte låg under demokratisk kontroll.
Demokrati var ett centralt begrepp för Luxemburgs politiska
tänkande. Med det avsåg hon folkets aktiva medverkan i politiken, inte politik
genom ombud. Hon trodde på en spontan organisering när arbetare tillsammans tar
upp striden för ett gemensamt mål, revolutionen kommer nerifrån, utan ledare,
utan strikta organisatoriska strukturer. All historisk förändring måste ha
masskaraktär.
Hon var mycket kritisk mot bolsjevikerna, även om hon stödde
Oktoberrevolutionen. Luxemburg är närmast profetisk i sin kritik mot
bolsjevikpartiets centralisering och den nyfödda Sovjetstatens
byråkratiseringstendenser.
Men hon var lika skoningslös mot sitt eget
socialdemokratiska parti som hon menade höll på att förvandlas till en
förvaltare av det kapitalistiska systemet och tappade socialismen ur sikte. För
Luxemburg var inte frågan reform eller revolution,
för henne fanns det ett oupplösligt samband mellan de två begreppen, reformerna
var medlet, revolutionen var målet. Den tyska socialdemokratins reformistiska revisionism
hade däremot förvandlat medel till mål.
Med gillande citerar hon nestorn August Bebel i ett tal i
Erfurt 1891: ”Det viktiga inte är om vi uppnår det ena eller det andra, för oss
är huvudsaken att vi ställer vissa krav som inga andra partier kan ställa”.
– Jag önskar Stefan Löfven läste det citatet! utbrister Nina
Björk.
Och jag kan inte låta bli att lägga till: och Jonas Sjöstedt
också!
Rosa Luxemburg kom aldrig över chocken från augusti 1914 när
den tyska socialdemokratin röstade enhälligt i riksdagen för beviljande av
krigskrediter. Det var ett oerhört svek, och om hon tidigare såg övergången
till socialism som en långsam, utdragen process, börjar hon nu sväva på målet.
Socialdemokratins andra svek när de kompromissade ihop sig
med reaktionens krafter mot den revolutionära rörelsen i kölvattnet av första
världskrigets slut kom att kosta Luxemburg livet. Det är inte uteslutet att
SPD:s ledning kände till, eller var rent av inblandad i, mordet på henne.
Sedan dess har den nationalistiska lösningen på
kapitalismens kriser, ”ut med judarna!”, ”ut med utlänningarna!”, med nazismen
som en tragisk kulmen, varit förhärskande i västvärlden.
”Att sparka neråt”, kalla Nina Björk det.
*Drömmen om det röda* är en mycket politisk bok, men som
inte desto mindre gör en ansats att teckna hela människan Rosa Luxemburg.
– Hon har en levande
röst i sina skrifter som berör både hjärna och hjärta, säger Nina.
Luxemburg var främmande för vad vi idag skulle kalla för
identitetspolitik. Hon framhävde aldrig att hon var kvinna, judinna,
invandrare. För henne var klass ett avgörande begrepp i analysen av
kapitalismen som ett produktionssätt.
Därmed inte sagt att hon ansåg feminism och antirasism som
oväsentliga, en uppfattning som Nina Björk delar.
Rosa Luxemburg såg nederlag, misslyckanden, som en lärdom,
kampen i sig var för henne en seger.
–
Det finns en tradition och en stolthet att knyta
an till för vänstern, säger Nina Björk.
Drömmen om rättvisa, jämlikhet och demokrati lever kvar.
Drömmen om det röda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar