A mol iz geven med
Louisa Lyne & di Yiddishe Kapelyes
Musik: Louisa Lyne
Livelooping: Jenny Nilsson
Text: Salomon Schulman
Arr: Louisa Lyne & Di Yiddishe Kapelye
/Jenny Nilsson
Stråk arr: Anna Thorstensson
Label: MaestroMusic
Film: Joen Bergenrud
Produktion ass: Fredrik Tillberg, Viktor
Iversen
Dans och koreografi: Kyrie Oda, Love Hellgren,
Adrian Skjoldborg
”A mol iz geven” är jiddisch för ”Det var en gång”, och är
en klassisk början på en populär judisk barnsaga om en judisk kung. Men Louisa
Lyne & di Yiddishe Kapelyes sång med samma titel och med text av Salomon
Schulman är ingen munter historia, och den handlar inte heller om en judisk
kung. Singeln som släpptes på Förintelsens minnesdag den 27 januari berättar om
Sveriges svek under andra världskriget.
Salomon Schulman har tagit sin utgångspunkt i sin mors
dramatiska öde, och han skräder inte orden.
Hon genomlevde och överlevde
koncentrationslägrens fasor, och hon minns den förtärande elden och det svenska
stål som hjälpte till att hålla igång den.
Hon kom till Sverige med Folke Bernadottes vita bussar, men
hon är inte tacksam för de svenska allmosorna. Bussarna drevs med bensin och
inte kärlek, hon minns de dödas skrik, och de sena hjälpinsatsernas hyckleri
kan aldrig tysta deras röster.
Och som en bitter frukt vars giftiga kärnor man spottar ut
upprepas refrängen med en dräpande syrlig ironi – men nu på svenska, inte
jiddisch:
"Hylla
allas vän
På oss kan
ni lita
Folke, Siv
och svenske Sven
Älskar alla
lika"
Louisa Lyne träffar som vanligt klockrent
rätt i sin sång. Här finns klezmers ständiga vemod, men också en förtvivlan som
är mer klagande än anklagande. Det är sorg över alla förspillda liv, en längtan
efter en utplånad värld.
I refrängen blir rösten ljusare, och så där idyllisk som ett
vykort från ett Dalarna som aldrig har funnits.
Det är avskalat, genuint, utan minsta antydan till
känslomässig överdrift eller falsk sentimentalitet.
Musiken är tätt och distinkt, och går naturligtvis i moll.
Musikvideon fördjupar känslan ytterligare. Det är berörande
bilder på en björkskog som kan lika gärna vara en karg idyll i den svenska
naturen som en bortglömd begravningsplats som döljer tusentals döda.
Den makabra dödsdansen kring midsommarstången frammanar på
ett oerhört suggestivt sätt den svenska dubbelmoralen.
Just nu går debattens vågor höga kring det bisarra beslutet
i polska parlamentet att straffbelägga påståenden om polackernas delaktighet i
Förintelsen. Historia kan aldrig skrivas genom lagdekret och parlamentsbeslut. Bara
den som har något att dölja behöver vara rädd att konfrontera det förflutna.
Polackerna har förvisso en hel del att skämmas för. Men det
är de långt ifrån ensamma om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar