De tyngdlösa
Valeria
Luiselli
Övers:
Annakarin Thorburn
Ramus.
För oss som lever i en globaliserad värld ter det sig
tämligen självklart att tillvaron har många likheter över gränserna. Livet i
New York kan påminna i mångt och mycket om livet i Mexiko City – inte minst om
man är författare.
Också i tiden finns det förbindelser, vi delar många av
dagens bekymmer och glädjeämnen med dem som levde igår.
Många har säkert också upplevt att tid och rum glider ihop,
ibland på ett förrädiskt sätt.
Valeria Luiselli tar upp de fenomenen i sin välskrivna roman
”De tyngdlösa”. Hon har själv sina rötter i Mexiko men bor sedan många år
tillbaka i New York.
Handlingen pendlar mellan författarens liv här och nu och
den roman som hon håller på att skriva om den mexikanske poeten Gilberto Owen,
som levde några år i USA under 1920-talet. Hon blir alltmer fascinerad av hans
person, och fantiserar kring hans fiktiva möten med storheter som Federico
Garcia Lorca, Ezra Pound och Duke Ellington.
Det blir till en spännande skröna om gränserna mellan
verklighet och litteratur, liv och fiktion, med tänkvärda sidospår som berör
språkets möjligheter och begränsningar, och översättningens (o)möjlighet. Allt
mot en fond av storstadens anonymitet och vantrivsel, med en obehagligt krypande
känsla av annalkande kriser och katastrofer – i både stort och i smått.
Mellan raderna skickas det också flera giftiga pilar som med
subtilt satirisk udd träffar mål som kommersiell medielogik och kändisfixerad
förlagsverksamhet.
Romanen är lite för mycket metalitterär för att kunna bli
riktigt engagerande och berörande. Men det är bra läsning med flödande fantasi
och medryckande berättarglädje. Och det kan vara gott nog.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar