Ingenting är
sant och allting är möjligt
Peter
Pomerantsev
Övers:
Djordje Zarkovic och Helena Hansson
Ordfront, 2016
Det nya Ryssland, fött ur Sovjetunionens sönderfall,
fortsätter att fascinera, förundra och skrämma. Det finns en störtflod av
böcker som söker beskriva och förklara vad som händer i det väldiga landet i
öster, och försöker hitta svaret på hur väst ska förhålla sig till Putin och
hans politik. Många av böckerna har ett metafysiskt anslag, som skulle de
förklara ett förborgat filosofiskt eller psykologiskt fenomen. Peter Pomerantsevs
bok har också mycket riktigt undertiteln ”Det nya Rysslands surrealistiska själ”.
Pomerantsev är barn till sovjetiska emigranter som lämnade
Sovjet på 70-talet för att slippa undan förtrycket och dubbelmoralen. Han är
dokumentärfilmare, och när han under 2000-talet kommer till Moskva börjar han arbeta
med teve. Han är tillräckligt rysk för att bli accepterad som en av den ryska
gemenskapen, men också tillräckligt engelsk för att behålla attraktionskraften
hos någon lätt exotiskt främmande, och kanske också eftersträvansvärt.
Att arbeta med teve är i Ryssland inte bara fråga om
oskyldig underhållning, det är att befinna sig det nya Rysslands främsta
ideologiska frontlinje. ”I ett land som omfattar nio tidszoner och en sjättedel
av världens landmassa/../ teve är den enda kraften som kan ena och styra och
hålla ihop det här landet.”
Det första Putin gjorde när han kom till makten var att ta
kontroll över televisionen. Den har blivit ett centralt verktyg i hans
auktoritära maktutövning. Och han tänker inte upprepa kommunisternas misstag –
teven får aldrig bli tråkig! Det som bjuds är en sällsynt skicklig blandning av
underhållning och propaganda.
Kontrollen över tv-mediet är säkert en del av förklaringen
till Putins starka ställning som stabilitetens väktare och den ryska nationens
främste förkämpe. Men det går inte att bortse från att den stabiliteten för
många ryssar är helt central i deras liv – inte minst som kontrast på den
totala brist på stabilitet som rådde de första åren under Jeltsin – och att
Putin förknippas med just denna stabilitet oavsett vad teve predikar.
Löner betalas ut (bara en sån sak!), viktiga
samhällsfunktioner upprätthålls, kriminaliteten fortsätter inte skena iväg,
ekonomin går hyfsat.
Nationalismen är inget nytt i Ryssland, och efter åren av
förnedring efter Sovjets upplösning, har den fått nya vindar i sina segel. Och
det är ingen tvekan om att väst i allmänhet och USA i synnerhet har genom sina
okänsliga och arroganta stormaktsfasoner gentemot den besegrade fienden har
kraftigt bidragit till stegringen av den ryska chauvinismen.
Genom sitt arbete med rysk teve har Pomerantsev träffat
mängder med spännande människor och fått de mest fascinerande insikter i delar
av det ryska samhället. Den allestädes närvarande korruptionen på alla nivåer,
den makalösa rikedomen, den intima kopplingen mellan makt och pengar, Kremls
bisarra kontroll över politiken – alla partier och all opposition misstänks
styras av Putin och hans krets, och den desperata men ofta fåfänga jakten efter
att ta del av framgångens rikliga belöningar.
Mycket av det påverkar så klart människornas liv, men, med
undantag för korruptionen, är det sällan de kommer i direkt kontakt med de
nivåerna av samhällslivet.
Det gäller också alla de märkliga fenomen som Pomerantsev
beskriver så livligt och färgstarkt. Mc-knuttar som bär på bilder av Jungfru
Maria och citerar tal av Stalin, sekter med den återuppståndne Kristus, cyniska
panslavister som direkt hämtade ur en roman av Dostojevskij, före detta
kriminella som offrar allt för konsten.
Efter tio år återvänder Pomerantsev till sitt trygga liv i
London (där det förstås vimlar av ryssar, framför allt i de rikas kvarter). Med
sig har han en skildring av Ryssland som förvisso fascinerar, upprör och till
en del också skrämmer. Men förklarar den så särskilt mycket?
Det är tveksamt. Snarare är risken påtaglig att den
cementerar sekelgamla fördomar om Ryssland och ryssar som någonting
väsensfrämmande och även obegripligt. En sådan bild är ingen betjänt av. Utom
möjligen det kära gamla militärindustriella komplexet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar