Idag är det Bertold Brechts födelsedag, jämnt dessutom, 120.
Recenserar här det senaste utkomna av Brecht på svenska:
Historier om
herr Keuner
Bertolt
Brecht
Översättning:
Ulf Gran
Celanders
förlag, 2014
Jag minns
hur det på 70-talet spelades Brecht på varenda teaterscen. Idag uppförs hans
pjäser han betydligt mera sällan, framför allt utanför Stockholm, vilket om
något är en tidens tecken. Av hans övriga litterära produktion ser man inte
heller mycket.
Det är
därför välkommet att lilla Celanders förlag går mot strömmen – som vanligt
frestas jag att tillägga – och ger ut en bok av Brecht.
Det är en
udda liten bok som innehåller små korta stycken, mest i form av fråga och svar.
Den som svarar är herr Keuner, som ibland uppträder som herr K. och ibland som
Den Tänkande. Han kan tänkas vara Brechts alter ego men det är egentligen
ganska ointressant. Hans viktigaste benämning är Den Tänkande, och alla dessa
korta dialoger har som sitt syfte att få läsaren att tänka, tänka om, tänka
nytt.
Kortberättelserna
är skrivna under 30 år, och många anknyter mer eller mindre direkt till
aktuella händelser som nazismens framväxt och exilens villkor. Annat är mer
allmängiltigt, det kan handla om relationen form och innehåll inom konsten,
religionen samhällsroll, och moraliska diskussioner kring motsättningen mellan
mål och medel i politiken.
Men framför
allt är det dialektikern Brecht som kommer till tals. Motsatsernas spel pågår
ständigt, ingenting är någonsin färdigt, förändring är utveckling, och ingen,
inte ens Den Tänkande – eller kanske framför allt inte han - har svar på alla
frågor.
Det är långt
ifrån bilden av Brecht som dogmatisk DDR-kramare.
Men genuint
radikal förblir han inte desto mindre. ”Att tänka är att förändra” säger herr
Keuner, men tänkandet har en konkret materiell bas, och – viktigast av allt! –
tankarna är alltid i någons intresse, underförstått klassintresse.
”Allt kan bli bättre utom människan.” Smaka på den.
Och från Norrlandsoperans föreställning av Staden Mahagonnys
uppgång och fall:
”Staden Mahagonnys uppgång och fall” är inget
lättillgängligt verk. Det är en antiopera som driver med och ifrågasätter
operans gängse konventioner. Musikens ständiga tempo- och taktskiften, med dess
oväntade inslag av jazz och varieté, skapar förvisso avsedda
Verfremdungseffekter, men måste vara oerhört krävande för sångarna som
förväntas låta som i en Wagneropera.
Något som de för övrigt lyckas med nästan till fulländning.
Det kan vara på sin plats här att framhäva just musiken.
Kurt Weill får oftast stå tillbaka för sin ständige samarbetspartner Bert
Brecht, men i denna opera visar han till fullo vilket musikaliskt geni han var.
Koreografin med sitt stundtals nästan tafatta rörelseschema
och sina avspända danstakter, mer kabaré än klassisk balett, fullbordar
intrycket av en musikteater som går sin egen väg.
Staden Mahagonny är en plats där allt är tillåtet utom att
vara fattig, att inte kunna betala för sig straffas med döden. Det är en
karikatyrbild av kapitalismen helt i Brechts anda.
Kritiken mot konsumism och köphysteri är explicit, men det
är med den lite som Oscar Wilde sa var med vädret: alla klagar på det men ingen
gör någonting åt det. Ju mer det klagas på överdriven konsumtion desto mer konsumerar
vi.
Då tror jag att finns en betydligt skarpare kritik som
bygger på scenografin och kostymdesignen.
Scenen fullkomligt dränks i överdådig
kitsch, bjärt och skrikigt, det blinkar och blippar, stilbrott och förkonstling
upphöjd till skönhetsnorm, en ohämmad orgie i smaklöshet.
Det är en estetisk kritik av ett samhälle som vältrar sig i
fulhet. I förlängningen är kritiken politisk och ideologisk, helt i linje med
Brecht syn på kapitalismens allomfattande fördärvlighet.
Ett pikant kuriosum är evenemanget Mahagonny Second Hand där
föreställningens alla kläder och föremål säljs ut. Det är tänkt som ytterligare
kritik av konsumtionssamhället och slå ett slag för hållbarhet och
återanvändning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar