Trollkarlen
från Macondo är borta.
Jag minns
hur jag någon gång i mitten av 70-talet skaffade en pocketupplaga av *Hundra år
av ensamhet*. Efter att ha läst första sidan slog det knut för många år
framöver på mina egna författarambitioner. Det här var så otroligt bra att ens
egna tafatta försök framstod som totalt överflödiga!
Med ett
överdådigt rikt språk och en suggestiv fantasi skapar Garcia Márquez ett eget
universum där vad som helst inte bara kan hända utan gör det också. Det är ett
mästerverk och en av 1900-talets absolut största romaner.
Och bokens
bärande tema om att ensamhet, eller egentligen enskildhet, är inte bara ett
existentiellt utan också ett politiskt tillstånd, och ett olyckligt sådant, är universellt,
och gäller lika mycket i Colombia som i Sverige.
Garcia
Márquez romaner är alltid förankrade i en konkret politisk verklighet som han
skildrar på de mest oväntade sätt. I inledningen av *Patriarkens höst* tittar
den åldrande diktatorn ut över det hav som han sålde till amerikanerna i utbyte
mot politiskt och militärt stöd. En bit längre in i romanen inser läsaren att
han verkligen sålde det, vattnet är borta och kvar finns bara en gigantisk
grop!
Hur magisk
är den realismen?
*Kärlek i
kolerans tid* är en enastående vacker kärlekshistoria och en skildring av hur
klassamhället förstör mänskliga relationer. *Krönika om en förebådad död* borde
vara obligatorisk läsning för alla som ägnar sig åt så kallad hedersrelaterat
våld.
Garcia
Márquez var även verksam som journalist och socialistisk debattör. Han var
personlig vän med Fidel Castro och förblev sina vänsterideal trogen.
Han kunde
vara ganska okonventionell. Under Nobelceremonin 1982 lyste han iklädd en vit
kaftan, som han påstod var colombiansk frack, i stark kontrast mot alla stela
pingviner runt omkring.
Gabriel
Garcia Márquez lämnar ett magiskt litterärt arv efter sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar