Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 23 oktober 2020

Boksläpp på älven med Tove Alsterdal: "Jag tvekade länge innan jag bestämde mig för att skriva om Ådalen"



Det är inte varje dag som en känd författare har ett boksläpp i Kramfors. Nu har det hänt, och två gånger om dessutom. Det var Tove Alsterdal som officiellt släppte sin senaste roman ”Rotvälta” under två kryssningar på Ådalen III under samma dag, arrangerat av pigga och alerta Kramfors bokhandel.

En lunchtur och en på eftermiddag lockade många litteraturälskare. Att presentera boken från älvperspektiv hade en klar poäng, då man under resans gång passerade flera av de platser som spelar en viktig roll i romanen: Marieberg, Strinnefjärden, Lockne, Lunde, Sandöbron…

Tove inledde med att berätta om sitt tidigare författarskap. Hon har före ”Rotvälta” gett ut fem romaner, gemensamt för dem är att de har anknytning till platser som bär på vad hon kallar för ”dolda historier”, alltså dramatiska händelser som av olika skäl har glömts bort eller förträngts.

Kirunasvenskarna i Sovjet, Sudetlandet i Tjeckoslovakien, Argentina, för att nämna några.

- Men efter att ha tvekat länge bestämde jag mig att skriva om Ådalen, säger Tove Alsterdal.


Läs hela texten i Allehanda.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar