Idag är det sju år sedan Wislawa Szymborska gick bort. Dagen
till ära en recension av hennes sista diktsamling.
Nog nu
Wislawa
Szymborska
Övers:
Anders Bodegård
Ellerströms
Sorgen över en bortgången författare är aldrig större än
glädjen över dennes efterlämnade verk.
Sommaren 2011 åkte den åldrande Wislawa Szymborska, nästan 90 år gammal, upp till Tatrabergen för att arbeta med en diktsamling, realistiskt sett hennes sista. Den fick den symboliska titeln ”Nog nu”. Meningen var att samlingen skulle innehålla 18 dikter, det blev 13. Szymborska gick bort i februari 2012, och fick aldrig se den färdiga diktsamlingen.
Sommaren 2011 åkte den åldrande Wislawa Szymborska, nästan 90 år gammal, upp till Tatrabergen för att arbeta med en diktsamling, realistiskt sett hennes sista. Den fick den symboliska titeln ”Nog nu”. Meningen var att samlingen skulle innehålla 18 dikter, det blev 13. Szymborska gick bort i februari 2012, och fick aldrig se den färdiga diktsamlingen.
Även om man kan sörja de oskrivna dikterna, är det ändå bättre
att glädja sig åt de skrivna. Och det finns det all anledning att göra.
I ”Nog nu” finns alla välbekanta element i Szymborskas
poesi, men nu kanske djupare och samtidigt skrivna med en lätthet som blir
direkt omtumlande för läsaren. Lättheten är naturligtvis illusorisk, det krävs
decennier av skrivande för att orden ska kunna sitta där som av sig själva.
Det finns en självklar koppling hos Szymborska mellan stort
och smått, mellan det triviala och det upphöjda, en konkretion med en närhet
till det vardagliga, som hon på ett vidunderligt sätt förmår att i en slutkläm,
nästan som i förbifarten, omvandla till drabbande visdom.
Hennes poesi präglas av den hyllade författarens och den
mogna människans självdistans och självironi, som i dikten ”Till min egen
dikt”. Hon väjer inte heller för självrannsakan och hävdar sin rätt till
skepsis och tvivel; ”Kommer inte mangrant/Samlas inte i skaror/Deltar inte
massvis/Firar inte högljutt.”
Vi befinner oss långt från hyllningsdikter till Stalin.
Hon är skoningslös mot de tvärsäkra, människan är högst ambivalent och hennes hand ”..räcker gott och väl/till att skriva ’Mein Kampf’/eller ’Nalle Puhs hörna’.” Livet är komplext, för även om ”Det finns kataloger över kataloger/…/Brev med anledning av brev/Ord att förklara ord med.”, så ”.. i slutändan finns/okunskap om okunskapen/och händer som städslats att två sina händer.”
Hon är skoningslös mot de tvärsäkra, människan är högst ambivalent och hennes hand ”..räcker gott och väl/till att skriva ’Mein Kampf’/eller ’Nalle Puhs hörna’.” Livet är komplext, för även om ”Det finns kataloger över kataloger/…/Brev med anledning av brev/Ord att förklara ord med.”, så ”.. i slutändan finns/okunskap om okunskapen/och händer som städslats att två sina händer.”
En pessimistisk accent, men den uppvägs av en härlig
kärleksdikt, med glödande erotik, men också insikten om att döden är en
ofrånkomlig del av livet, något som Szymborska ger uttryck för med en unik
språkglädje och uppfinningsrikedom.
Anders Bodegårds översättning är som vanligt kongenial,
välavvägd i sin trohet mot det polska originalet, samtidigt som det är njutbar
poesi i svensk språkdräkt.
”Nog nu” är en tunn bok med korta dikter. Underbart är kort.
Och det räcker länge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar