Ikväll är det Nobelbankett. SVT har dagen till ära en direktsändning på fyra timmar om hur ett gäng uppklädda människor äter flott middag.
Jag ärar dagen med en text från förra året.
Än en gång har Svenska Akademien överraskat. När
spekulationernas dimma hade skingrats stod Sara Danius framför den berömda
dörren och meddelade att Bob Dylan hade fått årets Nobelpris i litteratur. En
lika häpen som förvirrad omvärld började på stående fot ivrigt debattera om det
var rätt eller fel.
Akademiens val av pristagare är sällan okontroversiella, det
blir alltid livliga – och ofta upprörda – diskussioner. Det är inte särskilt
fräscht, det blir nästan som en ritual, nödvändig för många, inte helt olikt
Melodifestivalen – ni vet, det är alltid ”fel låt vann”.
Akademien har oavbrutet kritiserats för sin eurocentrism,
att vara alltför frikostiga gentemot svenska författare – 1974 när priset
tilldelades Eyvind Johnson och Harry Martinsson hade Sverige fler pristagare än
Afrika, Asien och Sydamerika tillsammans! – och för sin njugghet mot kvinnliga
författare – bara 14 av 112 har hittills befunnits värdiga, en skrattretande
låg siffra.
Redan Akademiens första val, Sully Prudhomme – honom känner
alla förstås till och har läst alla hans verk från pärm till pärm – väckte en
häftig kritikstorm, hela den svenska kultureliten, som händelsevis inte satt i
Akademien, ett märkligt förhållande som i stor utsträckning har pågått sedan
dess, hudflängde Akademien för valet av den urtråkige franske författaren av
idealistiska pekoral.
Och så där har det fortsatt, på ömsom konstnärliga, ömsom
politiska, grunder. Ibland säkerligen också personliga.
En del av problemet är att Nobelpriset uppfattas som något
slags VM i litteratur. Det är förmodligen därför så många så aningslöst skriver
att den och den har vunnit priset. Det har hen inte alls! Fått eller
tilldelats ska det vara.
Att tävla i litteratur är så klart helt orimligt, det är
inte längdhopp där man enkelt kan konstatera vem som är bäst, och att den är
bättre än den. På litteraturens område är det hart när omöjligt, det går
möjligen att komma fram till vem som är värdig, i betydelsen tillräckligt
bra, och bara det är en synnerligen grannlaga uppgift – för att uttrycka sig
mycket diplomatiskt.
Akademien har huvudsakligen belönat traditionella
litteraturformer, i första hand romaner och poesi, men även dramatik i viss
utsträckning. Men tvärt emot vad många tycks tro – åtminstone att döma av den
senaste debatten – har Akademien ingalunda varit främmande för att vidga
litteraturbegreppet och belöna andra former än de traditionella.
Redan det andra priset gick till en historiker, Theodor
Mommsen, som inte skrev skönlitteratur i vanlig mening utan fackprosa – det var
på den tiden då humanister fortfarande bemödade sig att skriva begripligt, och
rent av njutbart att läsa.
1953 tilldelades priset Winston Churchill för hans dagböcker
och historiska verk – och hans lysande talekonst. Och förra året belönades
en författare av litterära reportage.
Är då litteratur vad som helst? Det verkar som om Akademien
med årets val har i någon slags postmodernistisk anda bestämt sig att allt är
litteratur – och ingenting är någonting, frestas jag att tillägga.
Snart kan priset tillfalla Leonard Cohen, Paul Simon, eller
kanske någon framstående textförfattare i den arabiska sångtraditionen. Eller
den ryska, eller den indonesiska, för jag tar för givet att Akademiledamöterna
gör sig verkligen besväret att plöja genom all världens sångtraditioner och
inte nöjer sig i trångsynt västcentrism med den nordamerikanska.
Och sedan har vi författare av annonstexter,
arkitektprojektbeskrivningar, liksom andra sortens projekt...
Fast egentligen är det hela bara en storm i en dynamitdegel.
Det finns faktiskt ingen anledning att ta Nobelpriset i litteratur på något
större allvar. Ett gäng litterära andrahandsfigurer i en provinsiell förening
som delar ut pris till vita gubbar. Och inte ens det gör de särskilt bra.
Vem minns idag Giosuè Carducci, vem bryr sig om Frans Eemil
Sillanpää, vem orkar ta sig genom Johannes V. Jensen?
Då är listan på dem som inte fått priset desto mer
imponerande. Och så talande. Tolstoj, Strindberg, Ibsen, Zola, Tjechov, Kafka,
Väinö Linna, Karen Blixen, Astrid Lindgren….
Sedan sist har Akademien hamnat i blåsväder med anklagelser om tystnadens kultur kring sexuella övergrepp, korruption och nepotism.
Ett riktigt skitpris. Glöm det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar