En novell är ingenting annat än en kort skönlitterär text.
Det finns ofta återkommande drag, som en viss komprimering av handlingen, mer
eller mindre färdiga karaktärer, gärna en oväntad avslutning, men friheten är
stor, och det finns ingen anledning att leka formpolis. Alltför ofta möter man
i recensioner formuleringar i stil med att ”den här novellen räcker för en hel
roman”. Det gör det inte alls, och det är lika begåvat att uttrycka sig så som
att säga att boken är bättre än filmen. Det är helt enkelt olika medier, olika
former, olika genrer, och de är inte jämförbara. Äpplen är inte bättre än päron
(även om vi kan föredra smaken av det ena eller det andra).
Jag har alltid trott att novellen som litterär form borde
passa perfekt för vår stressade tid, det är precis lagom att läsa på tunnelbanan,
bussen eller tåget, en novell för varje resa till och från jobbet. Men så är
icke fallet, även om novellkonsten fick ett visst uppsving efter att Alice
Munro fick Nobelpriset 2013, så verkar den ökade populariteten mest gälla att
skriva noveller, läsandet är fortfarande marginellt. Det vet varenda
bokförläggare.
Det kanske är så att de stressade läser inte överhuvudtaget,
medan de avslappnade föredrar romaner.
Men snarare tror jag att det har att
göra med fragmentiseringen i vårt samhälle att göra. Många finner sig
uppenbarligen väl tillrätta med en splittrad läsning, några sidor i en roman,
sedan får vi se vad som händer vidare på hemvägen, eller imorgon, novellens
potentiella helhetsupplevelse känns alltför sluten och paradoxalt nog abrupt.
Det är synd eftersom novellen kan genom sin komprimerade
form erbjuda inte bara starka läsupplevelser utan också nya och oväntade
insikter. Inte för inte kommer ordet ”novell” av det italienska ”novella” som
betyder nyhet.
Komprimerar man novellen till bristningsgränsen öppnar det
ytterligare möjligheter till överraskande vändningar, det blir som ett
plötsligt bakhåll (formen kallas novellet, ett tämligen överflödigt begrepp).
Samtidigt kräver det mycket av författaren, det är här som agnarna skiljs från
vetet, klåparen från mästaren.
Melker Garay är en författare upptagen av filosofiska och
existentiella frågor, och hans flitiga användning av den kortkorta formen är
ingen slump. Den passar som hand i handske för hans funderingar kring de stora
frågorna, och skapar utrymme – ja faktiskt! – för nytänkande och mod att gå mot
strömmen.
Berättelserna har lite karaktären av långa aforismer, och
den uttrycksformen är sällsynt krävande, det kärnfullt pregnanta kan lätt bli
putslustigt banalt. Det provet består Melker Garay genomgående med beröm
godkänt.
Stilen rör sig obehindrat mellan saga, allegori och magisk
realism, med inslag av surrealism, som tillsammans bildar ett egenartat
garayskt idiom.
Språket är skenbart enkelt, föredömligt komprimerat på ett
kongenialt sätt till formen.
Ett bärande tema i Melker Garays författarskap är att allt
vi gör har ett pris. Det låter kanske inte så djuplodande till en början, men
ju mer författaren konfronterar läsaren med visserligen vardagliga situationer,
som genom drastiska vändningar sätter slentrianmässiga ”sanningar” ur spel och
får oss att tänka efter, inte bara ett utan fler varv till, desto mer komplext
blir det.
Sanningen har ett pris, minnet har ett pris, framför allt
har friheten ett pris. Vi har utrustats med fri vilja, en central tanke hos
Garay, och väljer ofta ”fel”. I novellsamlingen ”Råttan”, en titel som
fortsätter med ”och andra onda berättelser”, tar Melker Garay resolut människan
ner från hennes egentillverkade piedestal.
Vi är grymma, lögnaktiga, opportunistiska, ansvarslösa och
egenkära. Också, tack och lov har vi andra sidor, Melker Garay är ingen
misantrop, tvärtom, hans humanism är grundmurad, men ondskan är så mycket mer
spännande att skildra än godhet. Det visste redan Dante, och inte ens
Dostojevskij har riktigt lyckats komma runt den problematiken.
Oförskräckt slår Garay också sönder idealiseringen av
familjen och föräldrarollen, som i novellen ”Mamman”, utan att skämmas det
minsta förklarar han i ”Tjockskallen” att lyckan är en ihålig myt, och inte
minst gör han kaffeved av vår tids kanske mest omhuldade levnadsmaximer – att
leva i nuet.
Nej säger Melker Garay i flera av novellerna, minnets makt
är ofantlig, det är omöjligt att göra sig kvitt det förflutna.
Jag kan bara tillägga att ”Man ska leva i nuet” är
förmodligen ett av den moderna tidens mest enfaldiga påståenden. Nuet finns
inte. Det enda som finns är ett tidsflöde som knyts ihop av våra berättelser.
Om det som har varit, om det som är, och inte minst om det som vi tror kommer
att hända. Allt det hänger oupplösligt ihop och kan inte separeras. Vi behöver
veta varifrån vi kommer för att förstå vart vi är på väg.
Det är typiskt för hela Melker Garays författarskap att gå
emot strömmen, ifrågasätta rådande självklarheter, och att vägra svälja det av
tiden, samhället och den dominerande ideologin, ordinerade lyckopillret.
I den senaste novellsamlingen ”Fågelskrämman” kommer denna
kritiska attityd till ett fullödigt uttryck. Samlingen har undertiteln
”Skymningsnoveller”, och skymning är, om vi får tro Hegel, den tid på dygnet då
Minervas uggla flyger. Det är jakt efter kunskap, inte information, utan just
kunskap, lite i Einsteins anda, om man kan tillåta sig att vara en smula
pretentiös, en förmåga att ifrågasätta det självklara, att ställa skenbart
naiva frågor, ”vad skulle hända om det var tvärtom?”, ”vad tänker en spegel?”,
”vad är skillnaden mellan mörker och ljus?”, ”vad är egentligen nytt?”.
I ”Fågelskrämman” är formen inte lika komprimerad, en del
berättelser är lite längre, och kommer nästan upp i ordinarie novellängd,
vilket inte är helt lyckat. Den ultrakorten formen passar Garay bättre.
Inte desto mindre återfinns här några av mina
favoritnoveller. I ”Papegojan” punkterar Garay vår tids uppblåsta
originalitetsballong. Nej, vi tänker inte självständigt, vi tänker inte nytt,
vi upprepar bara andras tankar.
Vilket ju faktiskt inte behöver vara så förskräckligt, vi är
lika mycket unika individer även om vi lever i samklang med vår tid och dess
människor. Och dessutom, med Bernard av Chartes ord: ”Vi är dvärgar som står på
jättes axlar” (uttalandet har tillskrivits flera personer, bland annat den
franske poeten Louis Aragon, men Bernard var nog ändå först).
I ”Enstöringen” återkommer temat från ”Tjockskallen i
”Råttan”, lyckan är en myt. Enstöringen är visserligen lycklig, men det är tack
vare- eller på grund av – att hen säger inget, syns lite, stör ingen, luktar
knappt, har inget sinne för humor, ingen särskild talang för någonting, inga
vänner, han är helt oansenlig. Och totalt overklig, ingen människa är så
fullständigt utan egenskaper, och det är nog vad som krävs för lycka,
åtminstone i dess mer hurtfriska, romantiserade tappning.
Vissa av Melker Garays tvärtom-perspektiv är tämligen
överraskande, vilket gör dem desto mer talande. Han tar parti för personer som
har haft dåligt rykte genom historien, som cyklopen Polyfemos och filistéernas
jätte Goliat. När de framträder i de ursprungliga berättelserna är de förstås
the bad guys, Polyfemos håller Odysseus fången, och Goliat hånar guds utvalda
folk när han besegras av den obetydlige herden David (så obetydlig var han
inte).
Det är Odysseus och David som får rangen av hjältar, men,
frågar Garay, var de inte blott viljelösa redskap för ödet och guds
outgrundliga vägar, medan Polyfemos och Goliat valde sina nederlag, vilket är
kanske den största segern som kan vinnas. Historien står inte still, bovarna i
dramat har förvandlats till underdogs, och Melker Garay ger uttryck för en
genuin humanism genom att alltid ta parti för de svaga. Givetvis på sitt eget
säregna sätt.
Gud och Djävulen blir allt mer lika varandra, vi jagar efter
livets mening, och just som vi är nära att finna den är det dags att lämna
denna jämmerdal. Undergången är bestämd redan på förhand, och det har vi svårt
att leva med. Trots all grymhet och smärta är livet ändå värt att leva.
Litteratur som utmanar och tröstar – det är litteratur när
den är som bäst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar