Philip Roth räknas som en av de mest inflytelserika
amerikanska författarna under 1900-talet. Han har skrivit ett 30-tal romaner,
och fått i stort sett alla litterära utmärkelser som går att få: National Book
Award, Pulitzer, PEN/Faulkner, MAN Booker, med flera. Utom Nobelpriset, och 82
år fyllda lär han aldrig få det heller.
Han debuterade 1959 med "Farväl, Columbus" 1959 (svensk
översättning 1963). Den innehåller en kortroman och fem berättelser, handlingen
är förlagd till Roths födelsestad Newark i New Jersey, något som återkommer
regelbundet i de flesta av hans senare romaner, och även tematiskt pekar
debuten ut den ämnesinriktning som Roths författarskap kom att ägna sig åt.
Det är konflikten som uppstår i konfrontationen mellan den
emanciperade invandraren och Den Amerikanska Drömmen. Roth skildrar
insiktsfullt och empatiskt men samtidigt kritiskt med en satirisk knorr
processen när invandrare, eller rättare sagt deras barn och barnbarn, frigör
sig från den tidigare gruppidentiteten och hamnar i individualismens hemlöshet.
Roth är dessutom en radikal författare, och det finns alltid
ett tydligt klassperspektiv i hans litterära verk.
Miljön är Newarks judiska kvarter, och det är typiskt för
Roths hela författarskap, han utgår från det nära och välbekanta för att
skildra något mycket större, genom den judiska gruppens prisma belyser han hela
det amerikanska samhället med alla dess motsättningar.
På ett sätt är Philip Roth en mycket judisk författare, och
han har alltid varit mycket kontroversiell i det amerikansk-judiska samhället,
och anklagats för antisemitism och att vara ”självhatande”, men han är
paradoxalt nog också den mest amerikanska författaren, åtminstone under
1900-talet.
Politiken är ständigt närvarande i Roths romaner. Också i de
böcker som är mer kända för sina råa sexskildringar, som i genombrottsromanen
från 1969 "Portnoys besvär" (på svenska 1974), en bok som väckte mycket ont
blod och var bannlyst på många bibliotek i USA, eller "Sabbaths teater" med
dess karnevaliska cynism, finns satir över den amerikanska
stormaktspatriotismen, och inte minst besvikelsen över hur idealen från New
Deal-eran övergavs under efterkrigstiden.
Roth bästa böcker är enligt min mening hans mest explicit
politiska, det är den så kallade ”American trilogy”, som sveper genom hela det
amerikanska 1900-talets politiska motsättningar. "Gift med en kommunist" skildrar McCarthys häxjakter under 50-talet. "Amerikansk pastoral" tar upp
60-talets sociala oro och politiska kaos som kulminerar i Watergateskandalen.
"Skamfläcken" är min favorit i trilogin. Det är historien om
en man som egentligen är afroamerikan men så pass ljushyllt att han
framgångsrikt låtsas vara vit och judisk, i en riktigt elegant fanonsk
vinkning. Inte ens hans egen familj känner till sanningen. Det slutar, inte
helt oväntat, i katastrof, och huvudpersonen Coleman Silk blir pikant nog
anklagad för rasism.
Det är en mästerlig skildring av rasismen i USA, nästan i
klass med Faulkners bästa. Men också här knyter Roth an till sitt
författarskaps dialektiska utgångspunkt i identitetsproblematiken. Coleman Silk
skapar sin egen identitet, han tar saken i egna händer som det anstår en sann
amerikansk hjälte, en self made man, men resultatet blir inte den utlovade
framgången.
För Roth är identiteten inte något fast fixerat, den är
föränderlig, och kanske finns det ingen alls. Han inte bara problematiserar
identiteten som sådan, han ifrågasätter i förlängningen själva begreppet.
Inte utan en stor aktualitet för oss idag är romanen "Konspirationen mot Amerika". Det är en kontrafaktisk berättelse om hur
flygarhjälten, tillika antisemiten och nazistsympatisören, Charles Lindbergh
vinner presidentvalet 1940. Han sluter fred med Nazityskland, och påbörjar en
rad diskriminerande åtgärder riktade mot judar.
Här finns inga marscherande stormtrupper, ingen Förintelse
som hotar, apokalypsen är någon annanstans och angår inte oss. Här är det
demokrati, fred, ordning och reda. Och en smygande känsla av utsatthet och
rädsla.
2012 berättade Roth att han ska sluta skriva, och då han inte
är någon kverulantisk grafoman ute efter PR utan en författare med integration
finns det all anledning att ta hans beslut på allvar.
Hans senaste och tillika sista roman "Nemesis" utkom 2010
och finns nu i svensk översättning. Det är ett värdigt avsked av en stor
författare. Vi är än en gång i Newarks judiska kvarter, året är 1944, och en
polioepidemi bryter ut. Paniken sprider sig, man letar syndabockar, och i det
hårt segregerade samhället pyr etniska motsättningar under ytan.
När huvudfiguren Bucky Cantor, en atletisk ung man som på
grund av ett gravt synfel inte får ta värvning och kämpa mot nazismen, drabbas
av förlamning kan han inte hantera krocken mellan sin olycka och sina plikt-
och mansideal, och försmäktar resten av sitt liv i självvalt elände.
Han är maktlös mot tillfälligheternas spel, det är slumpen,
”det oförutseddas tyranni”, som styr våra liv. Det kan låta deprimerande
fatalistiskt, men en alternativ tolkning är möjlig. Etnicitet, könsroller,
sociala hierarkier är ingenting annat än konstruktioner som vi råkar hamna i
utan egen förtjänst eller förskyllan. En annan värld är möjlig, och det skapar
en frihetsdimension.
Philip Roth brukar med gillande citera Kafkas uttalande:
”Meningen med livet är att det tar slut.” Det gäller förmodligen meningen med
författarskap också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar