Underkastelse
Michel
Houellebecq
Översättning:
Kristoffer Leandoer
Bonniers
Michel Houellebecq är en lika framgångsrik som
kontroversiell författare. Hans författarskap befinner sig ständigt mitt i
samhällsdebattens korsdrag, och han räds inte att ta upp känsliga ämnen, som
prostitution, sexturism och religion, på ett utmanande sätt. Och man får ett
bestämt intryck av att hans ofta provocerande uttalanden är uttryck för en genuin
övertygelse och inte bara ett PR-trick.
Ideologiskt står han på en stadig reaktionär grund, även om
en del uppfattar hans skoningslösa kritik av kapitalismens krämarmentalitet som
tränger in i och ödelägger alla mänskliga relationer som ”radikal”, eller rent
av ”marxistisk”.
I likhet med de reaktionära kretsarna i västvärlden har Houellebecq
länge uttryckt sig kritiskt om islam. I romanen Plattform är islamkritiken
explicit, och i en intervju har författaren sagt att islam är den dummaste
religionen av alla.
I Houellebecqs senaste, och kanske mest skandalomsusade
roman hittills, har islam en central roll.
Men någonting tycks ha hänt, och
även om meningarna är delade, anser jag att man kan utan vidare konstatera att
gossen Ruda har bytt front.
Romanens handling utspelar sig år 2022, och det är upp till
var och en att bestämma om man tycker att det är en utopi eller en dystopi.
Själv tvekar jag inte att det är det sistnämnda.
Det är presidentval i Frankrike. Houellebecqs skidring av
den demokratiska processen riktigt dryper av förakt, även om han ofrånkomligen
har sina poänger. Ideologisk nivellering och det växandet gapet mellan folket
och den styrande eliten är inga litterära fiktioner. Och det franska samhälle
som han beskriver befinner sig i ett tillstånd av tilltagande förfall, med våld
som ständigt blossar upp i de segregerade förorterna, det liknar allt mer ett
inbördeskrig, som i all välmening tigs ihjäl av media.
Inför utsikten att Nationella frontens Marine Le Pen kan ta
hem segern, NF är landets i särklass största parti, stöder den moderata
vänstern, läs Socialistpartiet, Det Muslimska broderskapets kandidat Mohammed
Ben Abbes, och plötsligt står Frankrike där med en muslimsk president. Och
snart får han också den moderata högerns, läs gaullisternas, förtroende.
Det som sker är inte ett dugg våldsamt, inte på något sätt
drastiskt eller dramatiskt. Tvärtom, allt är lugnt, stilla och fredligt. Samhällsutvecklingen
kan snabbt notera flera framgångar. Kriminaliteten sjunker kraftigt,
arbetslösheten minskar ordentligt, framför allt tack vare att kvinnorna
försvinner från arbetsmarknaden. Barnbidraget höjs kraftigt, men på villkor att
mammorna slutar lönearbeta. Helt enkelt en form av vårdnadsbidrag.
En lång rad reformer, som ofta bygger på frivillighet, hur
än skenbar den i själva verket är, förändrar långsamt Frankrike. Som det verkar
till mångas belåtenhet, åtminstone männens. Det förblir oklart om Houellebecq
anser att det också gynnar kvinnorna eller om han inte bryr sig.
Det kanske mest skrämmande med ”Underkastelsen” är romanens
trovärdighet. Inte bara för att Houellebecq skriver flyhänt och suggestivt, men
framför allt därför att han övertygande pekar på de många gemensamma
tankebanorna som finns hos islamismen och den konservativa, företrädesvis
kristna, högern i västvärlden.
Men Houellebecq vill mer än så min sin roman. Han skildrar
ett samhälle där demokratin, individualismen med den romantiska kärleken,
sekulariseringen, och för all del också den fria marknaden, har förlorat sitt
berättigande. Religionen är tillbaka eftersom människor behöver andlighet,
hierarkisk (=patriarkal) ordning och kollektiv framtidstro. Katolicismen, för
att inte tala om annan kristendom, är överspelad, och bara islam kan uppfylla
denna vision.
Skrämmande. Och läsvärt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar