Hört talas
om Willy Vlautin? Tänkte väl det. Vlautin är en amerikansk författare utgiven
på lilla Bakhåll förlag som har mycket ambitiös utgivning och knappt några
resurser till marknadsföring.
Att Vlautin
publiceras på Bakhåll och inte på ett stort förlag som kanske också börjar på B
är ingen tillfällighet. Hans hjältar är inga arkitekter bosatta på övre
Manhattan som lider av existentiell ångest, inte heller unga författarförmågor
från Brooklyn som upptäcker det konstnärliga skapandets innersta väsen. De är
inte ens mäklare från New Jersey med potensproblem.
Personerna i
Vlautins romaner är snarare antihjältar. De befolkar det andra Amerika,
fattig-USA, småstädernas avfolkningsbygder, de har hoppat av skolan, hankar sig
fram på tillfälliga jobb, vet knappt vilka deras föräldrar är, de dricker öl
från tidiga morgonen, med donuts som tilltugg, drygar ut dieten med snabbmat,
de super för mycket, riskerar att bli utsatta för övergrepp, och saknar sjukförsäkring.
USA har
ingen arbetarlitteratur, mig veterligt är det bara Sverige som har det, men det
finns en radikal tradition i det stora landet i väster av samhällsskildringar
med ett nerifrånperspektiv. Vlautin som faktiskt har fått en del uppmärksamhet
i hemlandet, brukar nämna John Steinbeck, Raymond Carver och William Kennedy
som sina viktigaste litterära inspirationskällor.
Själv blev
jag tipsad om Vlautin av en bekant som har deckarförfattaren George Pelecanos
som sin favorit.
Willy
Vlautin arbetar i en realistisk tradition, som utan överdrift kan kallas
hårdkokt. I debutromanen *Motellivet* (2011, Övers: Mats Zetterberg) inleder
han med att en fågel kraschar in genom fönstret i rummet på det motell där
bröderna Frank och Jerry Lee har sitt hem, samtidigt som den kraftigt berusade
Frank kräks i en tröja som han plockar upp från golvet, medan Jerry Lee
berättar om en dramatisk otursnatt, med en dödsolycka som kulmen.
Det är
brutalt och drastiskt, men inte fullt så spektakulärt som det kan låta. I Vlautins
romaner händer inte så värst mycket egentligen, de är snarare
vardagsskildringar, där livets triviala sidor får en energiladdning inte minst
genom språket, vardagligt, rikt, med en spänstig dialog med absolut gehör.
Detaljrikedomen
är minutiös, men även om Vlautin inte besparar sina läsare något av livets
mindre glamourösa sidor, dömer han aldrig sina personer, utan förmår att
framställa dem i en försonande komplexitet. Det är inte utan att det rent av
kan finnas ett stråk av ett romantiskt skimmer över dessa samhällets
olycksbarn.
Småaktig
elakhet varvas med vanlig hygglighet, och det finns alltid en öppning med
antydan om ett bättre imorgon, trots allt.
Det är en
humanism som är befriande ren från sexism. Miljön är så gott som helt vit, även
om i romanen *Norrut* (2012, Övers: Mats Zetterberg) konfronteras läsaren med
aggressiv rasism och främlingsfientlighet.
Berättargreppen
skiftar från jag-perspektiv som i *Motellivet* och *Lean on Pete* (2013, Övers:
Mats Zetterberg och Martin Uggla), till en allvetande berättare som i *Norrut*.
I den
senaste romanen *De fria* (2014, Övers: Martin Uggla) kopplar Vlautin ett mer
sofistikerat grepp med tre distinkta berättarröster, som vävs samman på ett
skickligt sätt. De som talar är Freddie som sliter med flera olika jobb, utan
att ändå få ihop ekonomin, Leroy som kommit hem skadad och traumatiserad från
kriget i Irak, och Pauline som arbetar som sjuksköterska på det sjukhus där
Leroy ligger i koma efter ett självmordsförsök.
Det finns
ett fjärde spår också, och det är Leroys febriga fantasier med dystopiska
bilder av ett fascistiskt USA, där medborgargarden som kallar sig ”De fria”
jagar och dödar alla dem som ”har märket”.
Allt handlar
om att vara fri, men ingen är det.
*De fria* är
en lysande samtidsskildring av ett underklass-USA, samtidigt som den är en
illusionslös uppgörelse med fundamentala amerikanska ideologimyter.
Willy
Vlautin är en Jack London för vår tid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar