Idag är det årsdagen av upproret i Warszawas getto bröt ut.
Varje år under nästan hela 60-talet fick jag den 19 april
följa med min pappa till monumentet för Warszawagettots hjältar. Där
högtidlighölls utbrottet av upproret i gettot 1943. Det var förmodligen den
enda manifestationen av judiskhet i min familj. Jag minns det som extremt
dystra tillställningar med en atmosfär av sammanbiten tystnad.
Dystert kan det mycket väl ha varit, men annars måste minnet
svika mig. En militärorkester (om den var militär) spelade dramatiska marscher
på det där militäriska sättet som man fortfarande är så förtjust i Polen. Det
var kransnedläggning, det hölls tal, det fanns utländska delegationer på plats,
och det måste ha varit en hel del folk där.
Och ändå så tror jag att minnet inte är helt fel ute. Det
var säkert en dyster stämning, som dessutom tilltog ytterligare efter 1968 då
en antisemitisk kampanj rasade i Polen, med en sammanbiten – eller om det var
trotsig – atmosfär som sa, ja vi finns här. Och tystnaden, som ett vittnesbörd,
från de omgivande kvarteren där gettot låg, och från alla miljoner som levt där
och som det förutom monumentet inte fanns ett spår av längre. (Numera har också
ett museum för judisk historia öppnat i närheten.)
När upproret bryter ut är gettot i Warszawa – det största i
det nazistockuperade Europa – redan i stor utsträckning tömt på sin judiska
befolkning. De som inte har dukat under för svält och epidemier har forslats
bort till förintelselägret Treblinka. Av en halv miljon människor finns omkring
50 000 kvar.
De är väl medvetna om vad som väntar. Några hundra har slutit sig samman i Judiska Kamporganisationen, och när tyskarna går in i gettot för att slutgiltigt (ett nazistiskt favorituttryck)likvidera gettot bjuder de väpnat motstånd. Överraskningsmomentet är totalt och de lyckas driva ut tyskarna.
De är väl medvetna om vad som väntar. Några hundra har slutit sig samman i Judiska Kamporganisationen, och när tyskarna går in i gettot för att slutgiltigt (ett nazistiskt favorituttryck)likvidera gettot bjuder de väpnat motstånd. Överraskningsmomentet är totalt och de lyckas driva ut tyskarna.
Men utgången av den ojämna kampen är ändå given. De judiska
motståndsmännen är mycket klent beväpnade, de har köpt sina vapen för dyra
pengar av den polska motståndsrörelsen och på svarta börsen, och varje kämpe
har en revolver, några handgranater och hemmatillverkade brandbomber.
De tungt beväpnade tyskarna är tio gånger så många, och de
har artilleri, pansar och flyg till sitt förfogande.
Och tyskarna är inte helt och hållet tyskar. Betydande
styrkor av letter och litauer deltar också, och SS-generalen Jürgen Stroop, som
ledde operationen, uttrycker i sin rapport en viss förvåning över de så kallade
”szaulis” stora entusiasm inför uppgiften.
I nästan en månad bjuder judarna ett förbittrat motstånd.
Man tillämpar dels en stadsgerillataktik, dels har man byggt upp befästa
bunkrar, där man strider till slutet. När en sådan bunker där upprorets
ledning, med bland annat Mordechai Anielewicz, på Milagatan håller till, blir
upptäckt, begår alla där kollektivt självmord (händelsen skildras i Leon Uris
pekoral ”Mila 18”). Gatans namn betyder Vänliga gatan.
De dödsdömdas utsiktslösa kamp väckte naturligtvis starka
reaktioner utanför gettots murar. Många var fulla av beundran och respekt, men
det fanns också de som uttryckte likgiltighet, och rent av avståndstagande och
antisemitism som inte stod nazisterna efter, framför allt från det
högernationalistiska lägret.
De judiska motståndskämparna hyllas för att de valde att dö
värdigt, och inte lät sig ”slaktas som får”. Det var också på det sättet som de
såg sig själva, och det är en uppfattning som lever starkt än idag.
Men synsättet är långt ifrån oproblematiskt. Om de som dog
med vapen i hand gjorde det med värdighet betyder det att alla de andra dog
ovärdigt? Att de lät sig slaktas, inte som människor utan som oskäliga djur?
Människor instängda på en trång yta, förnedrade, utsvultna,
omgivna av en fientlig värld, som försökte fly ut på landet, eller sökte
gömställen i källare och på vindar, mödrar som in i det sista skyddade sina
barn från dödsångest och fruktan, dog de motståndslöst och ovärdigt?
Motstånd är inte bara att skjuta med ett vapen. De mördade
judarnas död var tragisk, men de trotsade sina bödlar in i det sista, och dog
med värdigheten i behåll.
All ovärdighet ligger hos mördarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar