Igår var det Umberto Ecos födelsedag. Något försenade
gratulationer med ett par recensioner:
Upplaga Noll
Umberto Eco
Övers:
Barbro Andersson
Brombergs
Umberto Eco var en kul kille, med hjärtat på rätta stället
och en överdådig fantasi. I sin senaste roman har han lämnat historiens dunkla
labyrinter, och ger sig oförskräckt in i nutiden. Eller till om framtiden.
En obskyr figur samlar ihop en mindre grupp journalister,
losers – det är inte bara i lilla Sverige som anglicismerna duggar tätt – men
med grandiosa publicistiska drömmar för ett nytt tidningsprojekt.
Det är
synnerligen nydanande, man ska inte publiceras gårdagens nyheter, inte dagens,
nej det är morgondagens nyheter som gäller! De ska skriva om sådant som ännu
inte har hänt.
Upplägget innehåller långt fler fullständigt groteska
inslag, här ska inte avslöjas allt, men man förstår att Eco hade hjärtligt
roligt när han hittade på allt. Och hela idén är tillräckligt bisarr för att
kunna vara sann.
Ytterligare knorr är förstås att det är meningen att
tidningen aldrig ska komma ut. Vilket de stackars journalistproletärerna inte
har en aning om.
Fast egentligen handlar hela projektet om att gynna
Kommendörens – gissa vem det kan vara? – medieimperium genom lite lagom
portioner av förtäckta hot, insinuationer och smutskastning av hans faktiska
och potentiella fiender; ”det idag för att bemöta en anklagelse inte är
nödvändigt att bevisa motsatsen, det räcker med att svartmåla den som
anklagar.” Verkar det bekant?
Medan de misslyckade journalisterna bökar i nyhetsvärldens
undervegetation, kommer en av dem en fascinerande historia på spåret, Mussolini
dödades visst inte av partisanerna den där dagen i april 1945!
Konspirationsteorier är Ecos favorittema, och han utvecklar det med bravur,
utan att den här gången trycka ner läsaren med sin överväldigande lärdom.
Teorierna är förstås osannolikt nonsens, men som det nästan
alltid är fallet med konspirationsreorier
kan dess olika beståndsdelar mycket väl vara sanna. Att det fanns
hemliga antikommunistiska strukturer i Italien och andra delar av Västeuropa
efter andra världskriget är numera välkänt. Samarbetet mellan högerextremister,
underrättelsetjänster, maffian och delar av det politiska etablissemanget är
inte längre någon hemlighet.
Umberto Eco har skrivit en underhållande roman, men med en
underliggande allvarligt och nog så deprimerande budskap. Italien har
förvandlats till en respektabel skurkstat, med ”auktoriserarad korruption,
maffiabossar invalda i parlamentet, skattesmitare i regeringen, och i fängelset
sitter bara albanska hönstjuvar.”
Sverige nästa?
Begravningsplatsen i Prag
Umberto Ecco
Övers:
Barbro Andersson
Brombergs
Världen ser inget vidare ut, och det var inte bättre förr,
inte heller är framtiden särskilt ljus.
Ett drygt sekel efter franska revolutionen blomstrar inom
högerkretsar en lång rad märkliga förklaringar av vad som gick fel då tronen
och altaret störtades i fördärvet. Bakom den uppenbara fienden i form av
liberaler och socialister döljer sig nämligen dunkla krafter som representerar
ett världsomspännande nät av de mystiska frimurarna, med deras rötter i
tempelherreorden, och inte helt oväntat – judarna.
Om hur dessa obskyra idéer växer fram för att kulminera i
kölvattnet på 1900-talets kriser har Umberto Eco skrivit en fascinerande roman,
Begravningsplatsen i Prag (övers: Barbro Andersson, Brombergs). Huvudperson är
en viss kapten Simonini, som givetvis inte är kapten, han är inte ens militär.
Han hatar allt och alla, och han är så gränslöst fördomsfull att det blir
nästan komisk. Han saknar inte begåvning, men är totalt cynisk och skrupelfri,
och är alltid beredd att ställa sina tjänster åt högstbjudande.
Romanen är skriven som en thriller, Eco är som vanligt
förtjust i att gifta ihop populär form med seriöst innehåll, och skildrar
Simoninis karriär som uppgiftslämnare, spion, lönnmördare, med mera, åt olika
europeiska säkerhetstjänster, kyrkan och diverse skumma sammanslutningar under
andra hälften av 1800-talet.
Ganska snabbt kommer han underfund med att varje politisk
kraft som vill vara att räkna med måste ha en fiende. Finns det ingen får man
helt enkelt skapa en. Människor tror bara på sådant som de redan vet. Eftersom
de aldrig ändå kommer ihåg vad de har läst, kan man lika gärna hämta sina
sammansvärjningar från befintlig litteratur. Om någon mot förmodan skulle känna
igen något som de har läst, bekräftar det bara vad de redan trodde, det blir så
att säga ännu en oberoende källa som verifierar den dolda sanningen.
I denna groteska värld av dubbla och dunkla lojaliteter
frodas Simonini, och har fullt upp med att organisera komplotter och
sammansvärjningar, som han sedan avslöjar – mot bra betalning förstås.
Hans
huvudsakliga sysselsättning är emellertid att framställa bevis för frimurarnas
och judarnas konspiration för att nå världsherravälde. Han öser frikostigt ur
Alexandre Dumas romaner, och ur böcker av den då omåttligt populäre franske
författaren Eugene Sue, och broderar ut med skapelser ur egen fantasi, ofta så
att det också passar hans syften.
Otäckt nog börjar en del händelser, idéer, och till och med
personer, ur fantasin bli till verklighet, och leva sitt eget liv. Kronan på
verket på alla bedrägerier blir det sedermera ökända Sion vises protokoll.
Och det mest otäcka av allt är förstås att alla dessa
befängda uppfattningar blir till konkret politik med fruktansvärda
konsekvenser. Här finns alla ingredienser till nazismens utrotningsideologi.
Och precis i slutet konstaterar författaren, liksom i förbifarten, att Simonini
finns fortfarande ibland oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar