Idag skulle José Saramago ha fyllt 95 år. Dagen till ära:
José Saramago var sonen till fattiga lantarbetare från
Azinhaga i Ribatejoprovinsen som blev Portugals förste, och hittills ende,
Nobelpristagare i litteratur. Inte illa för en grabb vars farföräldrar var
analfabeter, och som trots goda skolresultat inte fick studera vidare och
istället utbildade sig till bilmekaniker, eftersom hans föräldrar inte hade råd
att bekosta hans skolgång.
Saramago är den metaforiska fantasins store mästare, han
renodlar en tänkt situation och utvecklar den till dess yttersta konsekvenser.
Trots att scenarierna ofta är tämligen overkliga och inte särskilt sannolika
förmår Saramago att skildra dem med stor trovärdighet. Bra exempel på det
är A Jangada de Pedra (Stenflotten) från 1986, där den iberiska
halvön slits loss från resten av Europa och driver omkring i Atlanten. I
Blindheten, hans kanske mest kända roman, drabbas plötsligt alla av blindhet,
med traumatiska konsekvenser för samhället. I Klarsyn inträffar det
märkliga att i ett val röstar de flesta blankt, vilket givetvis ifrågasätter
hela den politiska processens legitimitet.
Saramagos språk är latinskt överdådigt med långa vindlande
meningar. Han är inte särskilt noga med interpunktionen, och har föga respekt
för grammatikens reglemente.
Saramago blev tidigt politiskt aktiv på vänsterkanten, och
1969 gick han med i kommunistpartiet, som var i centrum för motståndet mot
Salazars fascistiska diktatur. I en intervju har Saramago beskrivit sig själv
som ”hormonell kommunist”: ”på samma sätt som det finns en hormon som får mitt
skägg att växa varje dag”. Saramago representerade kommunistpartiet i flera
val, och han förblev partiet trogen hela sitt liv.
Saramago var också en uttalad och militant ateist, han
drev gärna på sitt kluriga sätt med religionen, något som ofta fick honom på
kant med Portugals katolska kyrkohierarki och högerklerikala maktelit.
Romanen
Evangeliet enligt Jesus Kristus, där Jesus framställs som en vanlig dödlig,
väckte stort rabalder, och ledde till att landets regering hindrade boken från
att vara med i European Literary Prize 1991, med motiveringen att den kränkte
landets katoliker.
Den händelsen fick bägaren att rinna över för Saramago, som
flyttade till den kanariska ön Lanzarote.
Varför Lanzarote? Saramagos egen förklaring är tämligen
prosaisk - som det anstår en författare. Hans spanska fru hade en syster som
redan bodde på ön. Men det går förstås att spekulera kring andra skäl. Kanske
att Lanzarote ligger i Afrika men anses som en del av Europa? Kanarieöarna var
dessutom utgångsbasen för den spanska kolonialismens resor till Amerika.
Och öar är alltid speciella platser.
José Saramago bosatte sig i samhället Tias, och där bodde
han de sista 18 åren av sitt liv. Tias, som med sina 20 000 invånare är
Lanzarotes näst största stad, och ligger Inte långt från kustens
turistanläggningar, några kilometer inåt land, är annars mest känt för att vara
ett tillhåll för brittiska pensionärer. Saramagos hus ligger diskret avskilt i
utkanten av staden.
Huset är lågt och vitkalkat, likhet med nästan alla andra
hus på ön. Lanzarote är förvisso lika exploaterat och turistiskt som de andra
Kanarieöarna, eller andra liknande turistorter, men ändå inte.
Det första man
slås av när man kommer till Lanzarote är arkitekturen. Här finns inga massiva
hotellkomplex på höjden, inte heller den spretiga och anarkistiska smaklöshet
som utmärker bebyggelsen på så många andra turistställen.
Inga vulgära reklamskyltar i bländande neon förpestar
synfältet.
Denna estetiska befrielse, så ovanlig på turistorter, och
egentligen överallt runt om i världen, har vi att tacka Lanzarotes store son,
konstnären och arkitekten Cesar Manrique, för. Det var han som lyckades
genomföra ett förbud mot ”moderna” mastodontbyggen. Manrique ville så långt det
var möjligt bevara Lanzarotes natur och kultur, och han såg också till att
husen på ön byggs i traditionell stil, med låga vitkalkade hus, med detaljer i
brunt eller grönt.
Även om det finns undantag, är det mest byggt stilenligt,
och det ser faktiskt riktigt äkta ut.
Saramagos flytt hälsades med stor glädje av öborna, och han
utnämndes till öns ”adoptivson”, ”portugisen från Lanzarote” och andra
hederstitlar. Han blev också en centralgestalt i öns kulturliv. Så småningom
svalnade kärleken betydligt, framför allt i början av 2000-talet när en våg av
rasistiska och främlingsfientliga strömningar grasserade på de kanariska öarna.
Saramago kritiserades våldsamt för sin konsekventa antirasism och uppmanades på
känt manér att ”åka hem”.
Efter Saramagos död 2010 öppnades författarens hus för
allmänheten. Eftersom jag förkortar gärna den norrländska vintern med en
solsemester, och då är Lanzarote ett favoritställe – dög det åt Saramago, duger
det åt mig! – missar jag aldrig ett tillfälle att besöka huset i Tias.
Fri sikt mot havet och en fantastisk trädgård.
En vandring i de många rummen är som resa genom ett liv i
spänningsfältet mellan konst och litteratur, mellan vänskap och enskildhet.
Många stora namn från den litterära Parnassen, liksom från konstens värld, har
varit på besök här, vilket har lämnat tydliga spår, inte minst i form av konst
och utsökt hantverk.
Samlingarna är mycket sparsmakade, deras tydliga budskap är
kvalitet och personlighet.
Biblioteket i huset bredvid tar andan ur besökaren. Högt i
tak, med hyllor som aldrig tycks ta slut, och man får nästan ett intryck av att
all världens litteratur finns samlad här. En storslagen hyllning till det
skrivna ordet.
José Saramago opponerade mot John Donnes ord att ”Ingen
människa är en ö”, och påstod tvärtom att ”Alla är vi öar”. Men det är kanske riktigast att med Carlo
Ginzburg säga att om ingen människa är en ö så är ingen ö en ö.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar