Sverige har aldrig varit homogent. Det äkta och oförstörda
ursvenska förflutna som åberopas av många idag har aldrig funnits.
Under större delen av sin historia har Kungariket Sverige
bebotts av två stora folk, svenskar och finnar.
Finnarna har ett eget språk, egen kultur, egna seder och
bruk, som skiljer sig på åtskilliga sätt från de svenska. Religionerna är
ganska lika, även om det i Finland finns en hel del ortodoxa.
Den svenskspråkiga minoriteten i Finland har vidsträckta
rättigheter, och finlandssvenskarna är lojala medborgare i sitt land.
Sverige har återgäldat finnarna med förakt och
diskriminering gentemot den stora finska minoriteten här.
Genom århundraden har många olika nationaliteter sökt sig
till Sverige. Tyskar, holländare, skottar och valloner. Med flera. I den
nybildade stadsstyrelse i 1600-talets Göteborg fick ledamöterna använda tyska,
holländska, och svenska – vilket lär ha varit en eftergift åt svenskarna.
Vi får ofta höra att språket är nyckeln till integration, och
det stämmer säkert. Fast med en viss modifikation. Jag känner flera
engelskspråkiga personer som har bott länge i Sverige och inte kan ett ord
svenska, men verkar välintegrerade, med välbetalda jobb, svenska fruar
respektive män, svenska vänner, dyra bostadsrätter.
På 1700-talet fick judarna bosätta sig i Sverige. De tog
inte seden dit de kom, och åt inte fläsk.
Så även om Sverige inte har varit lika utpräglat
mångnationellt som andra länder i Europa, har det inte desto mindre aldrig
varit enhetligt. Det är en myt.
Fortfarande är det mer regel än undantag med flernationella
stater. Storbritannien, Spanien, Belgien, Rumänien, för att nämna några.
Hela idén med ”Ein Reich, ein Volk” är av relativt sent
datum, definitivt av dubiös karaktär och otvivelaktigt korkad. Dessvärre ofta
med ödesdigra konsekvenser.
Sverige är inget undantag. Landets egen ursprungsbefolkning,
samerna, har alltid varit ett bidrag till mångfalden. Tyvärr också den svenska
enfalden. Och den svenska girigheten, rasismen, kolonialismen och
kulturförtrycket.
Vinterns utställning "Maadtoe” med Anders Sunna och
Michiel Brouwer på Murberget är ett svidande vittnesmål om alla dessa övergrepp
på samer.
Något som upprörande nog fortsätter än idag.
Små, små steg för att förbättra situationen har tagit på
senare tid. Svenska kyrkan har bett om ursäkt för övergreppen. Och Murberget
fortsätter med sina insatser för försoning.
En timrad kåta från Malå som flyttade till Murberg 1922 har
återförts till sin ursprungsplats. Flytten är en del i en process för att
samiska byggnader och andra samiska föremål ska återbördas till sina rätta
platser och rättmätiga ägare.
Rätt tänkt. ”This land is your land, this land is my land”.
Och land ska med respekt byggas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar