Med sin senaste föreställning landar Norrdans mitt i
samhällsdebatten kring angelägna, och ibland obehagliga, frågor kring
verkligheten. Lever vi i olika, kanske rent av parallella, verkligheter, var
och en i sin egen bubbla? Vad har vi att hålla oss till, sanning, halvsanning,
absolut sanning eller – detta lingvistiska missfoster så typisk för vår tid -
postsanning?
Föreställningen har två delar, AB3 och Pepper´s Ghost. AB3
har nypremiär, den framfördes ursprungligen på Technicus 2009, medan för Pepper´s
Ghost är det världspremiär.
AB3 är fortfarande en dansföreställning av yppersta klass.
Fyra dansare undersöker och konfronterar verkligheten på ett synnerligen
mångbottnad sätt. Det blir aldrig riktigt klarlagt var någonstans i
verkligheten de befinner sig, och frågorna hopas. Det går inte ens att komma
överens om det lilla gulliga djuret är en hund eller en fågel.
Leken riskerar att övergå i allvar, med otrevliga
konsekvenser. Och lika barn leka inte alls bäst, de talar inte ens samma språk
– utan bokstavligen olika tungomål.
Föreställningen har en tydlig historisk dimension med flera
trådar bakåt, med det klasiska musikvalet och med humoristiska vinkar till
klassisk balett, trippande steg och eleganta hopp som för publiken nästan
tillbaka till Svansjön. Eller om det nu är en annan fågel i det vattendraget.
Kostymdesignen med sin rikedom av svärta bidrar också till
föreställningens gränsöverskridande karaktär.
Men det som kanske imponerar mest är ändå den fenomenala
koreografin av Härnösandssonen Martin Forsberg. Det är samspelt, koordinerat
och samstämt på ett sätt som överträffar det mest man har sett på en dansscen.
Föreställningens andra del, Pepper´s Ghost, övertygar
däremot inte på samma sätt.
Det är uppbyggt kring tre speglar som skapar olika visuella
effekter.
Scenerna mångfaldigas och riktas åt flera håll på ett
intrikat vis. En suggestiv bild träder fram av människans liv i olika
dimensioner, till synes identiska men ändå vid närmare skärskådande med små
skillnader och betydelsefulla avvikelser.
Men det räcker inte hela vägen fram. Ganska snart blir det
en trött upprepning av illusionstrick som ytligt antyder en pretentiös
pseudofilosofi. Den ödesmättade musiken med sin mässande monotoni förstärker
ytterligare det intrycket.
Att hålla upp speglar mot publiken blir bara en kul grej
utan djupare innebörd. Det finns definitivt bättre sätt att konfrontera sin
publik med deras egen självbild.
Ingen skugga ska förstås falla över dansarna. De gör ett
gediget jobb som bygger på ytterst små nyanser i rörelserna i en långsamhetens
lov bortom alla spektakulära effekter.
Mindre illusion, mer dans, tack!
Foto: Bengt Wanselius
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar