Sverigedemokraterna vill ge mer pengar till
hembygdsrörelsen. Hembygdsrörelsen vill inte ha med Sverigedemokraterna att
göra. Det där med hembygd kan tydligen vara både komplicerat och
kontroversiellt.
Hembygdsromantiken blommar upp kring förra sekelskiftet som
en reaktion mot att hermbygden upphör att vara självklar. Utvandringen och
urbaniseringen skapar en djup rotlöshet och hemlöshet och en stark känsla av
förlust. Mångas identitet blir vag och osäker. Det finns också en politisk
slagsida med hotande social oro och radikalisering.
Det är därför knappast förvånande att hembygdsrörelsen är
till en början ett konservativt projekt.
Märkligt nog kopplas den ihop med den framväxande
nationalismen. Vän av ordning kan tycka att de två är varandras motsatser, men
de konservativa gjorde oförskräckt en logisk kullerbytta och förklarade med den
franske högerradikalen och rasisten Maurice Barrés ord att ”sann nationalism
bygger på lokalkänsla”.
Carl Larsson talade om ”den stora gemensamma torvan”, och
liknande tankar återfinns hos till exempel Verner von Heidenstam och Ellen Key.
Det svenska kulturlivets ständige Gossen Ruda August
Strindberg å sin sida hånade hembygdsromantiken. I ”Svenska folket” och även i
”Det nya riket” påvisar han skadeglatt att ”urgamla” traditioner i själva
verket är av ganska nytt datum, och att mycket av allmogekulturen bygger på
utländska element och influenser. Det påminner onekligen i hög grad om dagens
kulturdebatt.
Det är knappast en tillfällighet att hembygdsrörelsen
reorganiseras under 30-talet. Begreppet ”hembygd”, Heimat, var centralt för den
nazistiska ideologin. Det är här man finner det naturliga och ursprungliga, det
äkta – i motsats till det urbana industrisamhällets rotlösa dekadans.
Här har vi ytterligare en av historiens paradoxer, nazismen
delade vurmen för hembygden med modernismen inom konsten, och de två gick
annars inte alls bra ihop.
Ingen förkroppsligar denna motsättning mer åskådligt än Emil
Nolde. Han räknas som en av 1900-talets mest inflytelserika tyska konstnärer.
Hans konstkarriär tog fart sent, först kring 1910 då han var redan en bra bit
över 40. Bland annat blev han 1898 inte antagen till Konstakademin i München,
ett öde han delade med Adolf Hitler (som inte blev antagen i Wien), en person
som kom att spela en stor roll i Noldes liv.
Efter en flyktig flirt med impressionismen tidigt under sin
konstnärsbana sålde Nolde sin artistsjäl till expressionismen, med van Gogh som
husgud. Han tog avstånd från det som han uppfattade som ytligt dekorativt i den
franska konsten (impressionisterna), och sökte istället det primitiva och
ursprungliga, han gjorde bland annat en resa till Söderhavet, och det fann han
i expressionismen. Den betraktade han som ett uttryck för det sant tyska, som
för honom var detsamma som det rena och det starka, och som hade sin grund i
hembygden.
Redan under 20-talet blev Nolde medlem i nazistpartiet, och
han var – fullt logiskt – rabiat antisemit.
Samtidigt är det lätt att göra sig skyldig till övertolkning
här: att se konst som uttryck för en nationell identitet var vanligt i början
av 1900-talet (och är förmodligen inte heller helt främmande för vår egen
samtid), och sökandet efter det ”primitiva” delade Nolde med många andra
konstnärer vid den tiden, till exempel Gauguin och Picasso, som ju politiskt
utvecklades i en helt annan riktning.
Noldes kärlekshistoria med nazismen blev obesvarad. Trots
vädjanden och protester var han en av konstnärerna som hängdes ut på den famösa
utställningen Entartete Kunst (urartad konst) i München 1937.
Nolde stämplades som ”degenererad”, mer än tusen av hans
verk konfiskerades, några såldes utomlands, många förstördes. 1941 belades
Nolde med totalt yrkesförbud, och förbjöds att måla också privat, ett förbud
han bröt tämligen konsekvent emot.
Efter kriget togs nazismens styvmoderliga behandling av
Nolde till intäkt för att stryka ett streck över hans eget nazistiska förflutna,
och han levde de sista åren av sitt liv som hyllad och uppburen konstnär i
Västtyskland.
Mellan oktober 2015 och januari 2016 hade Göteborgs
konstmuseum en utställning med ett 90-tal av Noldes verk. Det är oljemålningar,
akvareller och grafiska blad. Utställningen har titeln ”Färgstormar” och gör
verkligen skäl för namnet. Kraftfulla, djärva penseldrag, och en veritabel
eruption av överväldigande, påträngande färger.
Det är mycket rött och gult, som blöder och brinner, hans
blått är bottenlöst, och till och med grått är intensivt spännande. Det är så
nära en ren känsla förmedlad i färg man kan komma.
När man ser Noldes porträtt, hur han avbildar människor, är
det lättare att förstå hans problem med den nazistiska kulturbyråkratin. Här
finns inga ariska, blonda övermänniskor, Noldes personer är snarare fula,
nästan groteska, och genom att väcka motstridiga känslor fångar de in människor
i all deras mångfacetterade motsägelsefullhet i ett dynamiskt socialt
sammanhang.
Noldes landskap är däremot av en helt annan karaktär, och på
ett helt annat sätt i samklang med nazismens kulturideal. Det är idylliska
bilder, helt utan riktning i vare sig tid eller rum, stelnade utanför historien.
Inte ens färgerna har samma lyster och skärpa.
Det är Heimat-myten fångad i en konstnärs förvirrade
ideologiska universum.
Ambivalensen hos Noldes konst ger ett bra uttryck för
problematiken kring hembygdsbegreppet. Är hembygden något slutet och fixerat en
gång för alla i ett mytiskt förflutet att knyta an till exklusivt för dem av
födelse invigda? Eller ett levande arv av mångfald som ständigt förnyas,
berikande och tillgängligt för alla som vill ta del av det?
Svaret på dessa frågor kan visa sig vara avgörande för vår
framtid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar